Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Måleriet lever och imponerar

/
  • I de två stora målningarna har Håkan Bring Huczkowski tagit sig extremt nära den röda vallmoblomman. Resultatet blir två stora levande målningar döpta till ”Passage” och ”Kant” som övertygar. Foto: henrik flygare

Annons

Måleri. Det är fortfarande något magisk med det där att föra över färg till en duk eller ett papper. Inga utställningar lockar besökare som utställningar med de stora målarna.

I Stockholm just nu kan man besöka utställningar med Caspar David Friedrich på Nationalmuseum och Salvador Dalí på Moderna Museet. Den senare en av museets största succéer efter flytten till de nya lokalerna. Och den förra så oerhört uppmärksammad.

Massor av människor helg efter helg. Nya grupper fångas in i måleriet magiska värld. Det är märkligt i dessa tider. Men kanske också just därför så självklart. Och inte minst två utställningar värda att besöka.

Måleriet lever. I Östersund kan vi bara se de stora giganterna i kopior på Jamtlis Världens bästa konst, vilket kan var nog så kul. Men vi kan också möta en av dem som gjort Jamtli-utställningen så bra på egen hand.

Galleri Bolin

Kajsa-Tuva Henriksson jobbar till vardags på Jamtli. Hon arbetar som museipedagog och har också gjort några av de snyggaste kopiorna med Niki de Saint Phalles och Jean Tinguelys ”Paradiset” i miniatyr som höjdpunkt. Inte för inte har hon döpt sin debututställning till ”Paradise Parque”.

Utställningen som pågått några veckor är en stor succé. Galleri Bolin har under hela sin tid aldrig någonsin sålt så många verk på så kort tid. Efter ett par timmar var i stort sett varenda målning såld. Kvar till salu finns bara något enstaka verk. Och det är lätt att förstå konstpublikens förtjusning. Likt Niki de Saint Phalles måleri finns hos Kajsa-Tuva en skön känsla för starka färger och lockande former. Och därtill en alldeles underbar känsla för att namnge sina målningar till saker som ”Låt oss vara svala och inte tala om saken”  eller ”Samtal om att skaffa fler barn” eller ”Sådan frisyr som jag alltid drömt om”.

Det är ett imponerande måleri, ett måleri fullt av glädje och mod. Mina enda invändningar är mot de målningar som innehåller utskrivna ord. Det bryter av för mycket mot samspelet mellan färger, mönster och former. Denna väldigt lyckade debut i storformat pågår en hel vecka till.

Galleri Remi

Susanna Slöör har ett imponerande CV med en bakgrund som riskanalytiker, ekonomijournalist och PR-konsult. Men det är måleriet som utgör hennes liv. Och skriver gör hon numer i den egna tidskriften ” Om konst” där konstnärer skriver om konst. Men det är som konstnär hon nu gör östersundsdebut på Galleri Remi. Hon visar måleri i olja på duk och på plexiglas.

Och vilket måleri det är. Det är målningar där ansikten, ofta av unga barn, ställs mot en monokrom bakgrund och oroliga blommor, färgbågar eller annat mer abstrakt. Helheterna skapar något speciellt. Något lockande – ibland vackert och ibland oroande. Många målningar är döpta till någonting med ”ord” i titeln. Men målningarna illustrerar knappast ”ord” – kanske snarare mellanrummen mellan orden, det där outtalade, det som inte kan utsägas men som ändå alltid finns närvarande. Eller också kanske inte orden behövs. Måleriet formulerar sig så bra på egen hand. Kommunikationen är ordlös men innehåller ändå så mycket.

Det är ett måleri som låter sig ses. Som fångar in betraktaren. Och som inte låter sig bestämmas så väldigt lätt.

Målningarna på plexiglas har jag svårare för. Motiven är de samma, men när plexi-glaset sätts mot en vit vägg uppstår inget mer, snarare mindre. Nej, det är i måleriet på duk storheten finns. För det här är något mer. Något som visar varför måleri än i dag 2009 kan vara så stort som det är. Utställningen pågår fram till den 4 november.

Galleri S

Håkan Bring Huczkowski är tillbaka på Galleri S för tredje gången detta årtionde. Det är fyra år sedan senast. Håkan, som har rötterna i Trångsviken men numer bor i Stockholm, visar två gigantiska akrylmålningar och resten oljemålningar.

I de två stora målningarna har han tagit sig extremt nära den röda vallmoblomman. Resultatet blir två stora levande målningar döpta till ”Passage” och ”Kant” som övertygar. Storleken och färgspelet nästan övermannar betraktaren. Men det liv som finns där i ytan betyder allt.

Oljemålningarna är en blandning av märkliga landskap med figurer som från någon slags science-fiction thriller och andra målningar med en serie där en tomte med röd luva antingen bärs på axlarna över ett ödesmättat vattenfall eller åker skidor i tomheten och andra där ett vitt hus med rött tak återkommer och så några med en fjärils flykt över duken.

Håkan Bring Huczkowski stryker inte bara medhårs. Blommålningarna känns i och för sig igen från tidigare utställningar. De mörkare motiven visar på nya vägar, något som håller på att utforskas. Något som är på väg. Måleriet är intensivt, det vill något oavsett om det handlar om att komma en blomma så nära det går eller något annat.

Allt kanske inte i sig kan kallas för bra, men det är för den skull aldrig för en sekund likgiltigt. Det är också en utställning värd ett besök.

Mer läsning

Annons