Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kostymklädda herrar och symboliska tygtryck

/

Annons

Fern Scott Olsson och Stefan V Uhlinder delar på utrymmet på Galleri Bolin. De har undersökt varsina intresseområden och deras konstnärliga uttryckssätt är olika. De möts egentligen inte i utställningen men det är inget hinder i sig utan bidrar till en tydlighet. I källarvåningen blandas verken men jag som besökare ser tydligt vem av konstnärerna som är avsändare.

Fern Scott Olsson undersöker manliga maktstrukturer genom att måla affärsmän. Utställningen kommer från Athen men Fern lägger till nya element för att komma vidare i sin konstnärliga utveckling och inte stagnera. Det senaste, som är nytt på Bolins, är små betongskulpturer av satta affärsmän som grupperats i den lilla orangea trappavsatsen.

Affärsmännen agerar på olika sätt. I flera av målningarna spelar de basket. Männen har i det flesta fall lösa konturer i ansiktet. På en av målningarna hoppar mannen fram som ett kattdjur och poserar. I denna bild blir mannen ett objekt.

Konstnären forskar och gör djupdykningar i kodspråket men i hennes verk syns inget övertydligt budskap. Betraktaren får tolka själv, bilda sig en egen uppfattning. En annan konstnär som hanterat samma ämne på ett liknande sätt är den japanska performancekonstnären Momoyo Torimitsu, som genom sin "Crawling Robot" visar en kostymklädd man (robot) som kryper och beter sig snarlikt en baby ute i samhället, med en skötare med som tar hand om honom. Jag associerar också till Maria Fribergs vackra foton av kostymklädda män, hon går dock mer på djupet och visar ett tydligare ställningstagande i sina bilder.

Fern Scott Olsson har inlett ett intressant forskningsprojekt som jag tror hon kan arbeta länge med. Målningen av en liten pojke i början av utställningen får stå för att vi alla, inklusive alla stora vuxna affärsmän, varit barn och blir ett tydligt statement.

Stefan V Uhlinder har tagit sina målningar vidare till en ny dimension och utvecklat dem till textila verk. Med starka influenser av Josef Frank har han undersökt och experimenterat med mönsterrapporteringens bildspråk.

Träd är ett återkommande tema som vid första anblicken ser oskyldigt och friktionsfritt ut – tills man går närmare och ger tygerna mera tid. På ett ställe står en man lutad och söker tröst eller dunkar sitt huvud mot en stympad trädstam. Uttrycket finns där och står upp för träden och naturen.

I Stefan V Uhlinders suggestiva tyger finns symboler med tolkningsmöjligheter som bottenlösa tjärnar. Jag önskar bara att det hade funnits mera tyg och större takhöjd, då jag tror att tygerna hade kommit ännu bättre till sin rätt.

Mer läsning

Annons