Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avskalat hantverk och sakralt måleri

/
  • Katrin Westmans utställning på galleri S påverkar och stannar kvar hos betraktaren, enligt Linda Petersson.
  • En resa till Istanbul blev utgångspunkten för Åsa Nilsson Maria Kristoffersson och David Carlsson på Drejeriet.
  • David Carlsson har inspirerats av författaren Orhan Pamuks bok

Linda Petersson har besökt drejeriet och Galleri S.

Annons

Galleri S

Katrin Westman studerar frikonst på Umeå Konsthögskola. Hennes målningar är en mix som påminner om renässansens anatomimålningar med en blandning av Lucian Freud och Francis Bacons porträtt av människor. Det är fokus på kroppen med flödigt måleri med ljusinsläpp på valda delar. Färgskalan är mustig i dova kulörer. Tillsammans med det suggestivt oskarpa skapas former och konturerna av människor som emotionella avtryck av människor som funnits eller finns? Målningarna har ett gudomligt skimmer genom det bortskrapade och avtorkade, som ljuskäglor på ytan. Det ger målningarna en andlig och sakral ton. De figursågade måleriskulpturerna ger en dimension av rymd. Katrin Westmans måleri påverkar mig mycket. Utställningen är vacker, lekfull med en direkthet och integritet. De målade kakelplattorna ger formstruktur och skapar ordning i utställningen. Målningen av mannen i kalsonger har en tornado av fart där höften förskjutits till vänster för att ge det fulländade resultatet av det ej perfekta som skapar balans och gör att allt faller till rätta. Jag spår att vi kommer se mera av Katrin Westman i framtiden. Hennes utställning stannar kvar i mig.

Drejeriet

David Carlsson, Maria Kristoffersson och Åsa Nilsson

Resan till Istanbul är utgångspunkten för deras gemensamma utställning på Drejeriet. De tre träffades under studier på hdk i Göteborg. Utöver sitt arbete med hantverk och design finns också ett gemensamt intresse för att arbeta i lergods. Utställningen har en liknande ton som gör att verken samtalar fint med varandra. Åsa Nilsson har inspirerats av vattnets krus och översatt mönstret på tallrikar.

Maria Kristofersson har arbetat kring mosaikmönster med den oglaserade ytan som en stilla lugnande yta mot det mönstrade. Kristofersson har också fört över foton till keramikplattor som handlar om insida, utsida eller extrovert introvert. Tunga gardiner eller galler finns i rutan som ett möte mellan utsida och insida.

David Carlsson har inspirerats av författaren Orhan Pamuks bok "Snö". Genom att hitta likheter länderna mellan har han länkat samman allt med snöfall och det karga, sorgliga och vemodiga, som vi i Norden tror vi har ensamrätt på, som inspiration. I Istanbul hittade Carlsson samma vemod och snöfall. Fragmenten i installationen där vita ljusa skärvor satts samman bildar en upplöst kartbild där landgränserna kanske inte är så viktiga längre.

Utställningen är avskalad och finstämd.

Mer läsning

Annons