Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

00-talet i Konstens Jämtland – Christer B Jarlås sammanfattar

/

Annons

Jag började skriva mina konstkrönikor på Länstidningens kultursida år 2000. I många år skrev jag varje vecka. Under de senaste åren har det tyvärr inte fått vara lika ofta. Men totalt har det ändå blivit drygt 400 stycken krönikor om konsten i Jämtland under 00-talet.

Det har varit ganska händelserika år. Gallerier har kommit och gått. Färgfabriken Norr kom och rumsterade om i hela konstvärlden.

Men framför allt har det också inneburit mängder av möten med konstnärer. En del har jag lärt känna mer. En del har jag inte lärt känna alls. Men jag har ändå alltid varit imponerad över dessa människor som ägnat sina liv åt att skapa konst.

Här är min sammanfattning över 00-talet i Konstens Jämtland (and beyond...)

Aldrig trodde jag att jag skulle få möta dem i Östersund: Max Book, Karin Granqvist, Bengt Lindström, Yrjö Edelmann, Martin Wickström, Ulf Trotzig, Carl-Johan De Geer, Cecilia Sikström, Ulf Lundkvist, Ernst Billgren, Helene Billgren, Jens Fänge, Jockum Nordström, Anita Grede, Lars Pirak, Rosa Taikon, Jan Håfström, Anders Petersén, Nils G Stenqvist.

De jag mött och saknar: Bengt Ellis, Gudrun Pierre, Ingeborg Strangell, Jan Liljeqvist.

Utställningar jag minns – lokalt: Edvard Munch på Jamtli, Konstvideofestivalen Trunk fyra gånger under 00-talet, Leif Pettersson LP på Galleri Remi, Lars Pirak på Gaaltije, Max Book med sista utställningen på Galleri 92, Färgfabriken Norrs invigningsutställning, Bengt Lindström hos Galleri Renées, Martin Wickström hos Galleri Remi, Bengt Ellis – en berättande kolorist på Jamtli, Ulf Lundkvist på Ahlbergshallen, Margareth Beimark på Folkets hus, Jan Liljeqvist hos Galleri S, Alla kossor på Galleri Tängtorpet, Primus och Jockum hos Galleri Bolin, Lennart Jonasson och Kåre Henriksson på Byhuset på Rödön, Ingrid Roth på Mollbrinks i Uppsala, Karin Granqvist på Galleri Remi, Ingeborg Strangell på Galleri S, Tord Vaktnäs hos Galleri Bolin, Tänd Mörkret på Jamtli, Ragnar Persson på Ahlbergshallen, Karl-Erik Jonas Jamtås på Galleri S.

Utställningar jag minns – i Sverige och världen: Louise Bourgeois på Kulturhuset, Jockum Nordströms ”En pinne i skogen” på Moderna Museet, Odd Nerdrum på Kulturhuset, Annika von Hausswolff på Uppsala Konstmuseum, Gilbert & George på Tate Modern, Carsten Regild på Thielska galleriet, Lars Lerin på Waldemarsudde, Charlotte Gyllenhammar på Kulturhuset, Caspar David Friedrich på Nationalmusem.

Bästa utställning: Birgit Ståhl-Nyberg retrospektiv på Jamtli. Bättre än så kan det inte bli.

Konstnärer vi borde fått se mycket mer av : Hans och Karin Kvam, Aino Näslund, Margareth Beimark, Peter Lucas Erixon, Anna Selander, Tord Vaktnäs,  Maria Olsson

Tänk vad mycket som hänt under 2000-talet: Två karriärer som gått spikrakt uppåt under 00-talet är Ingrid Roths, från småutställningar i Östersund till konst över hela landet, och Kåre Henriksson, fler utställningar ute i landet och inte minst det stora uppdraget med utsmyckningen av Göteborgs helt nya tingsrätt.

Och äntligen kom den: Fotografen Lennart Jonassons mycket fina bok ”Wild Cards” med texter av Johan Johansson

Gallerier som försvann under 00-talet: Galleri 92, Giro, Galleri Strand, Galleri Lyktan och kanske mest saknad är att konsten inte längre visas på Gaaltije och en gång hade Galleri Blå Lampan i Persåsen vernissage nästan varje månad

Decenniets viktigaste: Fritt inträde till alla statliga museer. Hur kunde någon vara så korkad och slopa det – det är ju vi skattebetalare som betalar museerna…

De största glädjespridarna: Ingrid Roths livsbejakande måleri och Ilona Benczedis suveräna små skulpturer i keramik. Jag kände mig så lycklig och glad när de två så välförtjänt fick Länstidningens kulturpris.

Kul: Alla projekt som drogs igång när Anna Selander blev länskonstkonsulent – då var det snurr på konstlivet under några år.

Varför har inte han ställt ut? Kjell Nilsson-Mäki, LT:s fine tecknare, borde ha haft många utställningar – men i år kom i vart fall en bok.

Förförare/förledare: Färgfabrikens ledande råttfångare Jan Åman damp ner i Östersund som en klar blixt från en grumlig konsthimmel med tankar på konst som ingen i detta län hört.

Märkligast 1: Fredrik Wretmans installation ”Taptim” på Färgfabriken Norr med alla karpar i den nästan helt vattenfyllda lokalen.

Största händelse: Utan minsta tvekan etableringen av Färgfabriken Norr.

Näst största händelse: Utgivandet av den omfattande boken ”Konzta” om konsten i Jämtland. Omdiskuterad men ändå ett styrkebevis.

Eldsjäl: Anders Rasmussons enorma engagemang för konsten och länets konstföreningar har gett så mycket. Han var sannerligen värd sitt kommunala pris i år.

Mest minnesvärt: Besöket på Elliseum våren 2001 och en stunds konstprat med Bengt och Gunilla Ellis.

Dyrast: Ernst Billgren hos Bolins och Yrjö Edelman hos Galleri S har haft de enskilt dyraste verken. Men den högst försäkrade utställningen var givetvis den mycket fina Munch-utställningen på Jamtli.

Succédebut: Kajsa-Tuva Henriksson hos Galleri Bolin, Maria Olsson hos Galleri Tängtorpet, Staffan Eriksson hos Galleri Tängtorpet

Märkligast 2: Den där lätt glömda konstnären som lämnade massor med gamla skor uppe på fjället. Och att det faktiskt var Ulf Lundells riktiga syster Inger som upptäckte det hela. Surast: Mitt sätt att skriva har inte passat alla. Några har varit riktigt arga. Men dem glömmer jag gärna.

Första gallerirecensionen: Max Book på Galleri 92. Det kändes liksom rätt att börja med en av landets främsta konstnärer på ett klassiskt östersundsgalleri där han en gång debuterat.

Ständig debatt: Konsthallsdebatten ville aldrig ta slut. Men efter Färgfabriken Norrs etablering har ingen sagt något.

Oro: Färgfabriken Norr – De behövs – bara de förstår att de måste få besökare också. De två senaste utställningarna inger viss oro.

Märkligast 3: Jim Dines nio meter höga Pinocchio-staty till Borås – tänk vad häftigt!

Till slut: Tack till alla gallerister under decenniet, utställningsansvariga på Jamtli, Ahlbergshallen och Färgfabriken Norr och framför allt till alla konstnärer vars konst jag sett och mestadels hyllat under hela detta decennium !!!

God jul och gott nytt år! Och gott nytt konstdecennium!

Fotnot: Denna krönika är Christer B Jarlås sista som konstskribent på Länstidningen. Nu går han vidare till andra uppdragsgivare och från kulturredaktionen tackar vi varmt för den tid han medverkat hos oss.

Mer läsning

Annons