Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Krönika: Försäljning utan krusiduller

Annons

Jag har läst och lyssnat på hur viktigt det är med marknadskommunikation när man startar och driver ett företag. Det finns en hel yrkesgrupp som mot hög ersättning kan hjälpa till om man som jag inte ens vet vad de olika termerna/orden betyder.

Förutom att jag skriver så tillverkar jag olika sorters holkar, skärbrädor och annan träslöjd som jag säljer. Det har jag gjort i många år i tron att det bara är att köra på. Så är det inte, om jag ska tro det jag har läst och hört.

För det första misstänker jag att jag har missuppfattat vad marknadskommunikation är för något. Jag har tidigare trott att marknadskommunikation är när jag packar min minibuss med holkar och åker till hantverks- och trädgårdsmarknader. Marknadskommunikation har inget med min marknadsbil att göra. Bilen är bara ett kommunikationsmedel!

Nu tror jag mig ha förstått, av mina påläsningar, att för att det ska bli en bra marknadskommunikation spelar det ingen roll vad man har för bil. Viktigast är att man har tydliga målsättningar. Exempel på målsättningar är attitydmål, kunskapsmål och handlingsmål. Jag som inte är så krusidullad har haft som enda mål att sälja så bra att jag får ihop till mat och räkningar.

Varumärkesarbetet går inte att fuska med, om jag ska tro på marknadskommunikatörerna och tror dem gör jag men förstår inte deras krusidullade språk. Varumärkesplattform nämns ofta och jag tror inte att de med plattform menar mitt marknadsstånd där jag lägger mina holkar och det andra. Å andra sidan ska man med varumärkesarbetet visa vad man erbjuder och det gör jag när jag lägger upp grejorna på bordet. Jag lägger upp de olika sorternas holkar i avskilda högar och undrar om det är särprofilering, men det är det nog inte, så enkelt kan det inte vara. Men marknadsbesökarna ser vad jag säljer.

Ofta framhålls det att man som företag måste kommunicera med sina kunder och de man hoppas få som nya kunder. Om de med kommunicera menar att jag ska tala med kunderna så sköter jag mig. Jag står inte tyst när kunderna tittar på holkarna och frågar olika saker. Undrar de var och hur holkarna ska sättas upp talar jag om åt vilket håll hålet på holkarna ska vara, fram- och baksida alltså. Med andra ord får kunderna ett mervärde.

Visuell identitet är en annan term som jag inte förstår. Visuell har med synen att göra och menar de att mitt marknadsstånd tydligt ska visa vad jag säljer så gör jag rätt, till och med jag har ett utseende som påminner om en holk.

Inte för ett ögonblick tror jag att varumärkesexperterna och marknadskommunikatörerna talar i nattmössan, problemet för mig är språket.

Hur det går för mig som företagare? Åjovars, jag säljer allt jag skriver och tillverkar men varför kan jag inte förklara, åtminstone inte på ett krusidullat språk.

Anders ”Pidder” Pedersén