Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: En teknisk revolution

Det är inte utan att man känner sig lite gammal ...

Annons

När jag började spela spel bestod karaktärerna av tysta monokroma rektanglar. Nu kan jag njuta av fotorealistiska figurer med rörelser och röster inspelade av skådespelare. Det är inte utan att man känner sig lite gammal.

När jag hör talas om nya tekniska landvinningar tänker jag ofta på min gammelmormor. Det är svindlande att tänka hur hon fick uppleva ett samhälle i total förvandling. När hon föddes åkte de flesta med häst och vagn. Sen kom bilar, film, tv, radio och resor till månen.

Bara under min livstid har jag varit med om hur internet förändrat kommunikationen totalt. Och spelbranschen har gått från hjulet till rymdfarkosten på 35 år. När jag spelade ”Pong”, Atari och ”Game & Watch” första gångerna kändes det som någonting taget ur en science fiction-film. Min pappa brukade låna hem en bärbar dator från jobbet, som var stor som en stationär dator och med en monokrom skärm i svart och orange. Spelen, som lagrades på floppyskivor, var häpnadsväckande.

När jag köpte min Commodore 64 kände jag mig som snubben i ”War Games” – hur ”high tech” som helst. Jag kunde, genom att skriva in flera A4-ark med kod, skapa en fyrkant som kunde styras med joystick. Fantastiskt, ett eget spel. Sen kom Nintendos 8-bitarskonsol. Grafiken i ”Super Mario Bros” var hänförande. Nästan som tecknad film. Sen kom Super Nintendo och Sega Mega Drive och trissade upp allting ett varv till.

Pc, Playstation och Nintendo 64 blev det coolaste formaten under 1990-talet. cd-skivan gjorde att man kunde lagra förrenderade filmer i interaktiva thrillers och rollspel som ”Final Fantasy VII”. Och i samband med det gjorde 3D-grafiken sitt intåg och vände upp och ner på allt i spelväg. Stela strategispel blev till fartfyllda slag i realtid.

Sen har jag sett kraften i Playstation 2 skapa levande världar i ”GTA 3”. Upplevt monsterkonsolen Xbox födelse, från de första stapplande stegen till att bli en uppkopplad arkadhall med hela världen som spelplan.

När vi skriver 2010 i almanackan spelar vi med rörelsekänsliga handkontroller. Upplever knivskarp, högupplöst grafik och har 3D-spel med djupkänsla runt hörnet. Skådespelare blåser liv i spelkaraktärerna och innehållet och historierna får trovärdigt innehåll i pionjärtitlarna.

Det känns väldigt länge sen jag slog i gång Pong i min kompis Davids vardagsrum. Det är inte utan att man känner sig lite gammal. Kanske som min gammelmormor gjorde efter nästan 100 år av tekniska landvinningar.

Mer läsning

Annons