Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blödande asfalt blästras för bättre väggrepp

/
  • Det är stora delar av E 14 mellan Östersund och Krokom som fått blödande asfalt efter omläggningen.

I dag kommer de blanka partierna i asfalten på E14 mellan Östersund och Krokom att börja blästras för att väggreppet ska bli bättre.

Annons

Som LT tidigare berättat har det varit problem med blödande asfalt på vägsträckan. Under förmiddagen kommer därför Skanska att rensa partierna med de största blödningarna med en så kallad vattenblästring. Blästringen görs för att få bort den extra tjocka hinnan av oljeprodukten bitumen, som med vatten på sig får en halkig yta. Ett tillvägagångssätt som inte skadar den redan utlagda beläggningen utan som enligt Skanska istället ger ett ökat väggrepp. Parallellt med blästringen pågår även asfalteringsarbetet som förväntas vara klart denna vecka.

Enligt Trafikverket hemsida framgår att friktionen på de blanka partierna blivit godkända. Den har mätts enligt deras regelverk och det har inte hittats några kvalitetsfel. Det bekräftas av Skanskas distriktschef Peter Jonasson, som säger att den mätning som gjorts är med god marginal inom godkända riktvärden.

Hur vanligt är det med blödande asfalt?

– Med denna typ av beläggning, en stenrikasfaltsmassa, förekommer det. Det är en asfaltsmassa som är uppbyggd för att vara mycket slitstark och stabil. Receptet för denna asfaltsmassa ligger alltid på gränsen till att blöda, för man vill ha en hög mängd bitumen i massan. Denna typ används inte så ofta i Jämtland genom att trafikmängderna oftast inte är så höga här, säger Peter Jonasson.

Vad är ditt råd till bilister och motorcyklister på den här sträckan?

– Det är bra om man uppmärksammar att vägen kan bli extra halkig och detta säkerställs också genom varningsskyltar utefter vägsträckan. Man behöver absolut inte vara rädd för att trafikera vägsträckan men man ska köra varsamt och extra försiktigt vid blött väglag.

Mer läsning

Annons