Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krokiga vägar och raka rör

/
  • Sven Ivarsson är ordförande i Riksförbundet Enskilda Vägar som 2009 firat 100-årsjubileum.
  • Sveriges vackraste väg, Vätternleden, drivs förstås av staten men ingen skulle kunna nå den utan nätet av enskilda vägar.Foto: Kerstin Ericsson
  • Småvägarna är transportsystemets kapillärer – utan dem skulle de stora statliga vägarna ligga öde.     Foto: Rolf Gildenlöw

Ungefär 13 000 mil av våra svenska vägar ägs och förvaltas av stat och kommun. Men visste du att nästan fyra gånger så många mil sköts av vägföreningar och samfälligheter? Nu kräver Riksförbundet Enskilda vägar besked av regeringen om hur den enskilda väghållningen ska se ut i framtiden.

Annons

Den som tror att enskild väg bara gäller den grusade slingan ut till sommartorpet eller de två leriga hjulspåren bort mot kalhygget har kört helt vilse. Faktum är att den allra största delen av det svenska vägnätet består av just enskilda vägar.

Vägnätets kapillärer. Och de finns både ute på landsbygden och inne i våra städer och samhällen.

– Det här är ju kapillärerna i hela transportsystemet, säger Sven Ivarsson som är förbundsordförande i REV, Riksförbundet Enskilda vägar. Utan de enskilda vägarna skulle vi heller inte behöva det övriga vägnätet. De flesta resor och transporter börjar och slutar på en enskild väg. Väldigt sällan på någon Europaväg eller riksväg.

REV, som ständigt får fler medlemmar, firar i år hundraårsjubileum och Sven Ivarsson förmodar att politikerna hållit tassarna borta från de enskilda vägarna under alla dessa år därför att verksamheten helt enkelt varit så bra och kostnadseffektiv.

Lönsam arbetskraft. Så sent som 2001 gjordes en statlig utredning som visar att det kostar 22 kronor metern att underhålla en statlig väg men bara hälften så mycket för en samfällighet att sköta en väg med samma standard.

– Jag tror att beslutsfattarna inte vill börja riva i det här för att det kan uppdagas frågor och sanningar som man inte vill ta i. Inte just nu i alla fall.

I sin handlingsplan Raka rör begär nu REV en ny bred utredning där även det enskilda vägnätet är med.

– Jag träffade infrastrukturminister Åsa Torstensson härom veckan och hon vet mycket väl hur vi jobbar. Hon är nämligen själv med i en vägsamfällighet. Hon kallar det för Sveriges mest lönsamma arbetskraft, så jag gissar att hon nog inte tänker låta staten tar över ansvaret för det enskilda vägnätet.

Mer läsning

Annons