Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kritik för utebliven ambulans

Inspektionen för vård och omsorg kritiserar Sos larmcentral i Östersund för en utebliven ambulans.

Annons

En anhörig till en patient med andnöd och bröstsmärtor larmade 112. Ärendet gavs en prioritet 1, något som normalt innebär transport med ambulans till sjukhus.

Dock var närmsta ambulans belägen i Vindeln, 8 mil från patienten. Då bedömde personen på att det skulle gå snabbare att transportera patienten med en liggande sjuktransport.

Vid denna typ av transport finns inte möjlighet att ge sjukvårdshjälp, något som Inspektionen för vård och omsorg kritiserar.

Men myndigheten uttrycker ändå förståelse för att larmcentralen i Östersund handlagt ärendet som de gjorde, för det var troligen snabbaste sättet att få patienten under vård.

Ett flertal ärenden av samma art finns i Norrland skriver Inspektionen för vård och omsorg, det beror på en brist på ambulanser i det glesbefolkade området.

Enligt de nya riktlinjer som tagits fram ska alltid en ambulans knytas till den här typen av ärende, för att vid behov kunna rycka in med sjukvårdshjälp.