Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kräver begripligare matte för Åres gymnasieelever

Skolinspektionen har granskat matteundervisningen i gymnasieskolan för att se varför svenska elever halkar efter i matte. De fann att undervisningen var otydlig.

Åre gymnasieskola tillhör de skolor där förbättringar behövs.

Annons

Skolinspektionens granskning gjordes förra läsåret och inriktades på Matematik A i 55 kommunala och fristående gymnasieskolor. Åre gymnasieskola var en av de skolor där man fann brister i undervisningen. Matten var helt enkelt svår att förstå för eleverna.

Inspektionen kräver åtgärder främst på tre områden:

De vill se tydligare inriktning mot programmålen och kursplanens mål så att alla elever får bättre helhet och sammanhang i undervisningen.

Eleverna behöver bli mer medvetna om vad målen är och ges bättre möjlighet att påverka sitt lärande.

Rektorerna ska ansvara för att det blir bättre uppföljning och utvärdering av matematikundervisningen och att lärarna får den kompetensutveckling de behöver för att bättre kunna inrikta undervisningen mot de nationella målen.

Åre gymnasieskola får särskild kritik för att det saknades utarbetade åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd.

Till den 16 oktober ville Inspektionen veta hur bristerna ska åtgärdas, så Åre är sent ute med sitt yttrande, som barn- och utbildningsnämnden ska anta i dag och som utlovar bland annat ändrade rutiner, mattekonferenser två gånger om år, bättre uppföljning och kompetensutveckling för lärare. Det påpekas dock i yttrandet att åtgärderna kräver resurser och att förvaltningen måste se om medel kan omfördelas i detaljbudgeten.