Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krånglande värmepumpar upprör i Hammarstrand

Ren upprorsstämning har fram till på torsdagen rått bland ett antal nyblivna luftvärmepumpsägare, grannar i ett villakvarter kring Axvägen och Ängsvägen i Hammarstrand.

Annons

De har rasat mot företaget Varmthem i Sundsvall som uppenbarligen med varierande framgång levererat och låtit installera sammanlagt nio värmepumpsanläggningar hos dem.

– Grejorna håller inte vad som lovats och går sönder, hette det i det samtal till LT.

Värst drabbad är Anneli Sundberg som är den som sett till att Varmthem fått leverera de nio anläggningarna. Hennes pump, en Panasonic AVT 7001, har enligt henne och under de sju månader som hon ägt den fungerat i sammanlagt endast drygt en månad.

Pumpen har en funktionsgaranti på fem år, en materialgaranti på tio år och försäljningstexten är kaxig: ”Eftersom vi står för alla delar av leverans, montage och service kan vi ta det fulla ansvaret för en störningsfri funktion”.

Tekniker har vid sex tillfällen varit på plats hos Anneli och reparerat och bytt komponenter utan resultat.

När de varit på plats har grannar passat på att begära bistånd, bistånd som följts av räkningar som – då de inte betalats – i något fall gått till inkassobolag innan de efter bråk och krångel strukits.

Historien började 2008 när elräkningströtta Anneli stannade vid Varmthems monter på Expo Norr.Där lockades hon att delta i en pristävling och där hon uppgav sitt namn och adress.

Ett år senare, i augusti 2009, ringde en försäljare från Varmthem, och undrade om hon var intresserad av en värmepump.

– Jag slog till på en anläggning för 48 000 kronor och gav försäljaren även adress och telefonnummer till mina grannar som jag trodde skulle ha glädje av lite minskade energikostnader.

Försäljaren kontaktade med stor framgång grannarna. Totalt såldes nio pumpar i prisklassen runt 30 000 50 000 kronor , s ex av dessa är Annelis närmaste grannar .

– Jag fick pumpen, men monteringen dröjde mer än en månad, och dom kom först efter en massa bråk och tjat, säger grannen Bengt-Åke Persson.

– Efter någon vecka lade hastighetsregleringen av.

– Felet blev åtgärdat, både hos mig och några grannar varefter det kom en räkning på 1 475 kronor, som jag givetvis inte betalade.

– Det tog ett tag med samtal till både företaget och företagets inkassobolag innan jag fick rättelse, säger Persson.

Ett liknande scenario, som också betingade 1 475 kronor, beskriver grannen Stefan Ivansen där teknikern drog åt en skruv.

Åke Andersson fick sin 1 475- kronorsräkning krediterad, varefter det inte dröjde länge förrän en ny räkning damp ner.

Hastighetsregleringsproblem har även drabbat Jörgen Persson som noterar att pumpens prestationsförmåga inte på långa vägar motsvarar de löften som försäljaren gav.

– Det kan hända att försäljaren gav mig fel information.

Arne Svensson och Barbro Amrén har nu fått besked att åtgärder som skulle ha varit utförda i april nu är på gång.