Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kostsamt med bråk på jobbet

Att inte lösa konflikter på jobbet kan stå arbetsplatser dyrt. Gammalt groll som tystas ner tär på vår vilja att göra vårt bästa – och på det ekonomiska resultatet.

Annons

Irritation över hur kollegorna sköter sig, bristande samarbete eller dubbla budskap från chefen – så kan konflikter uppstå på jobbet.


Oftast löser de oeniga själva problemen, men en del konflikter tystas ner. Var fjärde anställd av de 5 724 svenskar och norrmän som deltagit i en ny Manpower-undersökning tycker att bråk på jobbet oftast ignoreras. Många gånger med intriger och skitsnack som följd.


Helt fel väg att gå, anser Thomas Jordan, docent och forskare vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.


– Är kommunikationsklimatet öppet är det klart mycket lättare att få saker att fungera och att lösa problem i vardagen, säger han.


Upplever vi respekt och att alla drar sitt strå till stacken på jobbet blir vi bättre på att uttrycka och motivera oss. Illa hanterade konflikter däremot skadar vår arbetsvilja och kan få mycket negativa konsekvenser för verksamheten.


– Där betalar man ofta ett väldigt högt pris. Hur det fungerar i konflikter är ofta en temperaturmätare på hur det fungerar i största allmänhet, säger Jordan.