Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kostråd styr svenskars matköp

Tallriksmodellen, GI-metoden eller Atkinsdieten. Kostråden sköljer över oss och larmrapporterna påverkar vad vi stoppar i matkorgen. Det visar en rundringning till de tre största matvarukedjorna som TT har gjort.

Annons

– Kortsiktigt kan det påverka mycket om tidningarna kommer med stora larmrapporter. Om vi tittar på akrylamidlarmet var folk rädda i fjorton dagar för att äta chips, säger Kristina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på Ica.

Åtta skivor bröd om dagen, friskare med fisk, fet av frukt. Larmen och råden är många och de påverkar oss mer än vad vi tror. Enligt de tre stora matvarukedjorna Ica, Coop och Axfood går det direkt att se i försäljningsstatistiken hur olika kostråd har haft effekt.

Enligt Livsmedelsverkets kostindex från i fjol ökar användningen av rent smör. Drygt 38 procent använde lättmargarin på smörgås mot 49 procent 2006. Motsvarande siffra för Bregott hamnade på 29 procent mot 17 procent två år tidigare.

– Det har kommit en massa nya råd de senaste tio åren. Efter fettdiskussionen där man pratade om produkter utan tillsatser ökade konsumtionen av smör. Och det där med att frukt skulle orsaka fetma har fastnat hos vissa, säger Ulf Bohman, chef för nutritionsavdelningen på Livsmedelsverket.

Men även Atkins och GI-metoden som förespråkar långsamma kolhydrater i kosten går att avläsa i folks ändrade köpvanor. Ica har sett en stor ökning av försäljningen av bönor, ärtor och linser de senaste åren.

Alla tre företagen har märkt en ökad konsumtion av fullkornspasta.

– Vissa grejor syns väldigt tydligt. Det blev ett väldigt sug efter fullkornspasta när de råden kom. Men jag tror att det är lättare att välja en annan typ av pasta än att helt enkelt börja äta mer grönsaker, säger Ingmar Kroon, presschef på Axfood.

Men det är inte bara kostråd och dieter som påverkar våra matinköp.

– Det finns många olika faktorer som pris, inkomst och vanor som spelar lika stor roll, säger Nina Åkesson, utredare på Statens folkhälsoinstitut.

På Coop uppger man att den ekologiska trenden är tydlig och att allt fler efterfrågar ekologiska produkter. Enligt Kristina Karlsson på Ica är nyckelhålsmärkta produkter också en populär trend.

– Det är en sorts livsstil man väljer när man köper sin mat. Men många konsumenter är nog ganska förvirrade av alla råd, säger hon.

Mer läsning

Annons