Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Korsväg för möten och idéer

Nationalmuseum Norr har fått fastare former med ett vinnande förslag som visas på Jamtli. På Urbn Arts kan man ta del av Victor Bergstedts dokumentation av olaglig graffitiverksamhet i Stockholm och på Drejeriet visas Anna-Karin Edholms bruksföremål.

Annons

Författaren Peter Mosskin var 1994 missnöjd med kulturarbetarna i Östersund, i en essä skrev han: Det är som om alla vore styrda av sina almanackor, fast i sin dagordning, förhindrade att göra djärva drag, därför att sådana inte finns inskrivna i staturerna. Sävligt slungas samtiden runt i en torktumlare såld i Stockholm, tillverkad i EU, när plaggen kunde torka fritt i vinden. Sedan 1994 har två djärva drag gjorts i Östersund, Färgfabriken Norr och Nationalmuseum Norr. Till det senare projektet kan man nu i anslutning till entrén på Jamtli se det vinnande bidraget, som lämnats av Henning Larsens Architects.

Mosskin skrev sina rader innan Internet förändrade våra liv. Allt fler, särskilt unga, orienterar sig idag nyhets- och kunskapsmässigt genom sociala medier. Sverige är ett visserligen fortfarande relativt jämställt land, men vi har svårt att hantera skillnaden mellan olika kulturer. Av dessa anledningar behövs mötesplatser i form av institutioner, där även bibliotekarier och museipedagoger får en chans att visa att deras kunskaper behövs. Det är i sådana möten tankar och diskussioner kan uppstå, som sedan blir en grund för det demokratiska, politiska livet.

Kan då den nya museibyggnaden bli en sådan mötesplats? På mig ger den i sin strama high-tech ett lite brutalt modernt intryck vid ett första ögonkast, med tanke på miljön. Den ser lite dominerande ut bredvid den ljusa, låga och enkla timmerbebyggelsen kring Gulletorget. Ger även intryck av att vara lite högre än anslutande byggnader, delvis beroende på att fasadens vertikalitet betonas. Detta med en stående panel av lärkträ. När jag återkommer till skissen av hur det kommer att se ut har jag kommit över min initiala reaktion, tycker att den trots allt passar in i miljön och innebär en spännande uppdatering. De ljusa 1800-talshusen i trä som är ganska vanliga i Östersund tycks få en samtida parafras utförd av framstående arkitekter. Att det är samma firma som står bakom det nya Bildmuseet i Umeå är betryggande. I skissen till Nationalmuseum Norr finns på två våningar bland annat en stor utställningshall på övervåningen, konstpedagogisk verkstad och konstmagasin.

Anslutningen till Gulletorget med dess historiska byggnader är central för byggnadens funktion, stora fönsterförsedda genomströmningsytor med matsäcksrum för besökare är vända åt det hållet. Grundidén med ett torg är förstås att vara en mötesplats, här kan en något heterogen byggnad vara en fördel då människor från olika kulturer och generationer ska korsa sina vägar. Hoppas att det blir ett Nationalmuseum Norr, att vi kan torka plaggen fritt i vinden utan torktumlare och här möta även våra regionala konstnärer.

Urbn Arts

Nästan som att se bilder från ockupationens Norge under det andra världskriget. Motståndsrörelsen opererar i mörkret, hinder forceras och krypterade budskap sprids. Fast nu rör det sig om ett graffitigäng som målar med sina sprayburkar på tåg och i underjordiska tunnlar i Stockholm. Victor Bergstedt är en fotograf som dokumenterat hela processen från att ta sig ned i underjorden vid lämpligt tillfälle till att stå vid ett objekt och måla. Det är en värld som få av oss har tillgång till och som ger många tillfällen att reflektera över konstens frihet och gränser. Längre än så här går det knappast att komma från offentliga kultursatsningar och idéer om konstens nytta. Bergstedt har skickligt komponerat sina bilder som trots säkert svåra fotografiska förhållanden skildrar nattliga miljöer och spänningsfyllda situationer. Visas till 10 april.

Drejeriet

Vi kan gå på konstutställningar med måleri och skulptur och få stora upplevelser, men saker som vi använder och har omkring oss i vår vardag påverkar oss ständigt på ett mer undermedvetet sätt. Anna-Karin Edholm har ett drejeri i Åre och visar ett antal av sina vackra bruksföremål. Det är tallrikar, assietter, skålar, fat och vaser i tre olika serier. "Vik" i en mörkblå nyans, "Såå" en ljusbrun och "Björnänge" en mörkgrön. Enkla och robusta men fina saker i harmoniska former och proportioner. Visas fram till 18 april.