Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köra för fort eller bli försenad, det är frågan

– Om vi ska köra efter den nya tidtabellen måste vi antingen köra för fort och ta risker eller komma 10 minuter för sent. Då väljer jag hellre att komma senare och låta resenärerna vänta.

Annons

Det säger en av busschaufförerna på Molins bussar som trafikerar sträckan Östersund-Brunflo. Chauffören som vill vara anonym, är mycket kritisk till den nya tidtabell som Länstrafiken kom ut med för någon vecka sedan.

– Det är en skrivbordsprodukt gjord av någon som inte vet hur trafiksituationen ser ut i verkligheten, säger han.

När chauffören och hans kolleger fick veta att det planerades för en ny tidtabell under våren trodde de att Länstrafiken skulle lägga till ett antal minuter i körtid för sträckan mot Brunflo.

– Det har alltid varit svårt att hålla tidtabellen på den vägsträckan när det varit många resande och många stopp. Ibland har vi kommit tio minuter senare till Brunflo än vad tidtabellen anger. Döm om vår förvåning när vi såg att körtiden nu förkortats ytterligare fem minuter när den nya tabellen kom ut. Det finns inte en chans att hålla de tiderna när bussen är full och det är mycket stopp. Enda chansen är att köra över fartgränserna men då bryter vi mot lagen och tar risker med trafikanterna. Då är det bättre att komma för sent, säger chauffören.

Förseningen håller i sig hela rundan i Brunflo och när sedan bussen åter är i Östersund kan det vara mellan 15 och 20 minuter senare än vad som angetts.

– Nu har vi också grävningen av fjärrvärmen att ta hänsyn till. De arbetena gör att det blir ytterligare förseningar Det är bara att hoppas att det inte händer någon olycka. Små tillbud har vi dagligen efter den här sträckan, berättar chauffören.

Planeringschefen på Länstrafiken, Ruth Eriksson, håller med om att den nya tidtabellen kom ut vid en olycklig tidpunkt.

– Just nu är det stora problem efter sträckan och det hade vi inte tagit med i planeringen. Vi har medvetet gjort tidtabellen till Brunflo lite nätt därför att våra resenärer ska slippa stå länge och vänta på bussen. Under lågtrafik klarar busschaufförerna att hålla tidtabellen, men vi har märkt att nu är det förseningar varje dag vid högtrafik. Jag kan förstå chaufförernas ilska.

• Beror förseningarna enbart på vägarbetet?

– Det är svårt att säga. Jag tror nog att det ska gå hålla tidtabellen när arbetet med fjärrvärmen är klar. Annars får vi titta över tabellen och se om vi kan göra några ändringar.

• Chaufförerna menar att tidtabellen är gjord av någon som själv aldrig är ute i verkligheten. Brukar du själv åka buss?

– Det förekommer, men annars jobbar vi efter erfarenhet.

• Vad händer om chaufförerna kör för fort för att vinna tid?

– Det får inte förekomma. Då ska de ta förseningarna i stället. Vi har också färdskrivare så att vi kan se att fartgränserna inte överskrids.

Ruth Eriksson säger också att det under torsdagen ska hållas ett möte med alla inblandade för att se om det går att lösa de problem som uppstått.