Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentrådgivningen: "Lägg på luren"

Flera länsbor vittnar om att de fått samtal från oseriösa telefonförsäljare.

Annons

Telefonspärrtjänsten Nix-Telefon är gratis och den ska spärra samtal som kommer från telefonförsäljare. Men nu har en ny tjänst dykt upp vars namn är väldigt likt Nix – men den kostar pengar.

Östersunds kommuns konsumentrådgivare, Ingrid Krylén, berättar att hon har fått samtal från osäkra länsbor där de fått påringningar från ett företag om de vill använda sig av spärrtjänsten till en kostnad av 299 kronor.

– Det är egentligen inte bedrägligt, men den nya tjänsten har nästan samma namn som föreningen Nix-Telefon. Dessutom uppges medborgarna att lämna ut sitt kreditkortsnummer och det ska man aldrig göra, säger Ingrid Krylén.

Hon vill nu varna, eller åtminstone förklara för länsborna, att det finns ett företag som använder sig av Nixnamnet.

– Men varför betala 299 kronor för något som man redan kan få gratis?

Ingrid Kryléns uppmaning är helt enkelt:

– Lägg på luren.

Spärrtjänsten med "det nya Nix" uppmärksammades för lite drygt en vecka sedan av Swedma, en bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt eller interaktiv marknadsföring.

Deras varning: "Föreningen Nix-Telefon varnar för verksamheten Nix Spärrservice (även Nixservice) som mot betalning och uppgivande av kreditkortsnummer, säger sig erbjuda tjänsten att ordna spärr mot telefonförsäljning för privata telefonabonnemang. Föreningen Nix-Telefon vill med största möjliga tydlighet klargöra att varken Nix Spärrservice/Nixservice eller den föregivna betaltjänsten drivs eller sanktioneras av Föreningen NIX-Telefon".

Annons