Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentrådgivare varnar för tvivelaktiga försäljningsmetoder

Säljaren erbjöd ett billigt paket med dator, bredband och uppkoppling. Att det billiga priset bara gällde om man inte använde uppkopplingen, det sa han aldrig.

Annons

Micke Gideryd i Hammerdal fick ett telefonsamtal i juni, från Phone House som gav honom ett kanonerbjudande:

– Om jag bokade Telia mobilt bredband så skulle jag få en ny dator på köpet, för endast 179 kronor per månad.

Han misstänkte att det fanns någon hake, så han frågade grundligt vad som ingick, och fick besked att allt skulle ingå, från dator till uppkoppling:

– Jag berättade för säljaren att jag är gravt hörselskadad, så han fick ta det lugnt och stilla. Och han vidhöll att kostnaden för alltihopa var 179 kronor i månaden. Så jag nappade på det.

Datorn och bredbandet kom, och nu först har Micke också fått en faktura. Då visar det sig att teleoperatören debiterar 29 kronor per dygn för uppkopplingen. Det blev alltså en avsevärt högre kostnad än vad som hade förutsagts. Micke kände sig lurad, så han ringde till Phone House och ville avsäga sig abbonemanget och skicka tillbaka datorn, men det gick inte:

– De sa att besvärstiden hade gått ut och att de inte tar tillbaka begagnade grejer.

Tore Torstensson som är konsumentrådgivare i Strömsunds kommun har tidigare hört talas om Phone House:

– Vi har fått klagomål på dem tidigare, och även på Halebop, som också är återförsäljare för Telia. Det är illa att man använder sig av företag som kör med tvivelaktiga metoder. I det här fallet är det också fult att utnyttja att personen har ett handikapp.

På Phone House vill man inte säga om Micke kommer att få rättelse:

– Det händer ibland att det uppstår missförstånd, säger Linda på kundtjänsten. Då är det vår reklamationsavdelning som granskar det muntliga avtalet, vilket finns inspelat, och avgör om köpet ska gå tillbaka. Deras granskning brukar ta högst tio dagar.

Tore Torstensson har märkt att tvivelaktiga affärsmetoder har ökat och ställt till bekymmer för många:

– Det senaste man bör se upp med är Tele 2 som erbjuder företagsabbonemang till privatpersoner. Det innebär att det inte finns någon ångertid och oftast är det lång bindningstid, upp till fyra år.