Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konstig matematik

Annons

Det var många majblommeförsäljare på stan. De var hurtiga och vältaliga, ja, det var liksom något amerikanskt över det hela. Jag kände mig lite obekväm med konceptet.  Pengarna gick  till "fattiga barn" fick man veta. Och så till klasskassan! Sedan när får penninginsamling till klassen ske på skoltid? Förmodligen sedan ordet entreprenörskap kom in i skolan.

Och lite matematikundervisning  på det då:  X % till fattiga,  X %  till klassen (X % till majblommekommittén).

Tänk hur lätt det är att kringgå de uppgjorda regler som ändå förväntas styra undervisningen och innehållet i den så omskrivna svenska skolan. Timplaner, kursplaner, mål och medel, allt kan naggas i kanten och tolkas på olika sätt. Å ena sidan finns fastslaget på  minuten hur mycket lektionstid  olika ämnen skall ha;  Å andra sidan skickas eleverna ut på stan utan tillsyn för träna sig som (gatu)-försäljare. Roligt att "göra annat" på lektionstid!

Och arma de föräldrar som inte gillar idén och som gärna skulle avstå från jippot. JO, föräldrar har fått "skriva på"  och ge tillåtelse. konstig skolverksamhet när föräldrar måste ge tillåtelse.    Och arma de mindre hurtiga, kanske rent av blyga barn, som inte lyckas sälja sin tilldelade kvot. X antal lektioner under två veckor under två läsår innebär X % förlorad undervisning men tillför X % "annat"; En matematikuppgift så god som någon.

Morrisson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel