Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konkurshotad speltidning har hittat ny marknad

I april 2009 samlades redaktionerna för ett krismöte. Konkurshotet var överhängande.

– Danskarna sa att dom inte kunde göra mer. I helvete heller sa jag, berättar Gamereactors chefredaktör, Petter Hegevall.

Den Östersundsbaserade speltidningen överlevde – och expanderar nu i Europa.

Annons

Gamereactor har precis tagit sig ur sin stormigaste period på åtta års verksamhet. Från deras huvudsäte, centralt i Östersund, har slitet varit enormt för att överleva den ekonomiska kris som slog till utan förvarning förra året.

– Spelbranschen drabbades inte av den ekonomiska krisen, men annonsörerna svek och som gratistidning är vi totalt beroende av annonser, säger Petter Hegevall.

På våren 2009 samlades redaktionerna från Sverige, Norge, Finland och Danmark för att diskutera tidningens framtid. Det såg dystert ut.

– Vi var nära konkurs och danskarna tyckte att dom hade gjort vad dom kunnat. Men jag ville inte acceptera att tidningen skulle läggas ner. Efter att ha jobbat i åtta år med något så vill man kämpa in i det sista.

Hegevalls eget team i Sverige accepterade förutsättningarna för att fortsätta driva tidningen – att trappa upp produktionen ytterligare.

– Vi var tvungen att jobba stenhårt och jag hade runt 1 200 timmar i övertid 2009, berättar Hegevall.

Brytpunkten kom vid årsskiftet då annonserna började strömma in igen. Gamereactors värsta konkurrent på hemmaplan hade då tvingats lägga ner.

Numera ser Hegevall ljust på framtiden. I sommar har tidningen inlett samarbeten med både Tyskland och Italien, där artiklar och recensioner översätts till respektive språk.

Det innebär att Gamereactor nu driver fem redaktioner ute i Europa.

– Det har varit oerhört intressant och lärorikt att samarbeta med Tyskland och Italien. Båda länderna har en väldigt stor censur och det är en viss typ av spel som säljer bra.

– Fotbollsspel och cykelspel är något som intresserar spelarna i Italien till exempel, så då får man anpassa sig lite efter deras önskemål.

Gamereactor är i grunden en tidning som är inriktade på actionspel. Sociala spel som ”Guitar Hero” har dock lockat en ny grupp spelare till konsolerna.

– Medelåldern för spelare ligger i dag på 32 år och branschen har mognat. Vi vill därför bredda oss. Det är också därför vi är mer inriktade på personliga recensioner av spel, än rent tekniska som det var för några år sedan, säger Hegevall.

Samtidigt så har tidningen vissa specialinriktningar.

– Vi är nog en av världens mest racinginriktade speltidningar, berättar Hegevall.