Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kompisar på konsthyllan

Den ene är 21, den andre 48. Den ene målar med sprayfärg och den andre med olja. Fast de är olika trivs de ihop, Christoffer Svensson och Pelle Angvert. Och deras verk kompletterar varandra fint där de hänger tillsammans på Konsthyllan i Folkets hus.

Annons

De går båda projektåret på Östersunds konstskola, Pelle för andra året i rad.

– Det är så himla roligt så det skulle man kunna gå hur många gånger som helst, säger han.

Det var konstskolans föreståndare Helena Bourges som uppmuntrade dem att börja samarbeta.

– Hon sa att jag skulle ha mycket att lära av Pelle. Och det stämde, säger Christoffer.

Och Pelle fyller i att han har precis lika mycket att lära av Christoffer.

Utrymmet på konsthyllan har de delat av på mitten. Längst in har Christoffer hängt upp sina verk på en bakgrund av wellpapp, kartong och allehanda annat återvunnet material.

– En traditionell, vit gallerivägg kan fungera bra i många sammanhang men nu ville jag dölja den och binda ihop mina verk till en hel installation, säger han.

Många av själva tavlorna är också utförda på återvunnet material – kasserade träskivor från en byggarbetsplats och en badkarsfront bland annat. Mest målar Christoffer med sprayfärg, men han har också använt akryl, kol, kaffe, kritor, bläck och tusch. Motiven är oftast människor, mycket händer och tänder men framför allt ögon.

– Det är viktigast att hitta känslan i ögonen. Allt det andra finns där för att förstärka den, säger Christoffer.

Pelle visar oljemålningar med övervägande abstrakta motiv.

– Förut målade jag superrealistiskt, mycket motorcyklar och bilar. Men Helena på konstskolan sa åt mig att lämna det gamla och testa något nytt. Det gjorde jag och hamnade i det abstrakta. Och det är verkligen skitkul.

Pelle har även en del grafik med på utställningen:

– Grafiken har jag också upptäckt på konstskolan, säger han.

Pelle har arbetat i många år som teknisk illustratör, men befinner sig nu i något av ett vakuum sedan främsta uppdragsgivaren Byggelit gått i konkurs. Enbart negativt är det dock inte:

– Nu har jag tid att fokusera på måleriet, säger han.

Pelle kommer ursprungligen från Småland och i hans närmaste planer ingår att försöka få till några utställningar där.

– Och så har jag en syster i USA, så jag håller på och undersöker möjligheterna att ställa ut där också.

För Christoffers del kommer våren att handla mycket om att producera arbetsprover.

– Jag kommer att söka till Kungliga konsthögskolan, Gerlesborgsskolan och flera andra, så då behöver man ha mycket att visa upp.

Åsa Eriksson Ahnfelt