Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Kommunen ljuger"

Kritiken är omfattande mot Ragunda hyreshus. LT har pratat med flera missnöjda hyresgäster.

– Kommunen ljuger, säger Maarouf Deghan i Bispgården.

Annons

I två tidigare artiklar har LT berättat om problem med lägenheterna hos Ragunda hyreshus. Senast träffade vi en kvinna som fryser i sin lägenhet och upplever att hon inte har fått någon hjälp av kommunen. Kritiken tillbakavisades i torsdagens LT av Peter Höög, fastighetsförvaltare hos Ragunda hyreshus.

"Om hon klagar på att hon inte har fått hjälp, då har hon fel", sa Peter Höög då.

Artikeln väckte reaktioner i Ragunda. Flera hyresgäster hörde av sig till Länstidningen och gav sitt stöd till kvinnan:

– Peter Höög säger att damen har fel, men det har hon inte. Vi har bott här i tre år och han har varit här och hälsat på tre-fyra gånger och bara pratat utan att göra något, säger Eric Wardh i Bispgården.

Han har problem med att det åker bilar under hans balkong. Något som är enkelt åtgärdat med en bom, enligt honom själv, men som han inte har fått någon respons från kommunen om.

En kvinna i Hammarstrand har även hon problem med kyla i lägenheten. Hon har påtalat problemet för Ragunda hyreshus i ett halvår utan att få någon hjälp, enligt henne själv.

– Jag har fleeceväst och halsduk på mig när jag ska sova eftersom det drar runt halsen, säger hon.

Hon har varit i kontakt med Hyresgästföreningen i Östersund och upplever sig inte ha fått något stöd där.

– De hänvisar mig till Peter Höög. De säger också att jag kan få reducerat pris på hyran, men det är inte vad jag vill – jag vill bo drägligt. Jag trivs bra i lägenheten bara jag slipper frysa.

Hyresgästföreningen i Ragunda har kallat till ett möte den 25 mars. Kvinnan hoppas att Peter Höög och andra representanter från kommunen kommer till mötet.

– Annars får vi ta ett speciellt möte. Det går inte bara att släta över det här.

Peter Höög känner inte igen sig i kritiken.

– Felanmälan ska gå till felanmälan och inte till mig. De får börja med att ringa på felanmälan, jag hänvisar bara dit.

Upplever du att ni lyssnar på hyresgästernas synpunkter?

– O ja, det gör vi.

Han har inte blivit kallad till mötet den 25 mars, däremot har han ett möte med Hyresgästföreningen den 7 april.