Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen har redan antagit det som Bosse Svensson efterfrågar

Annons

Cykling är billigt, bra för hälsan och bra för miljön på många olika sätt. I Östersunds kommun har alla partier prioriterat cykling under många år. Detta gör att vi nu har 11 mil gång- och cykelvägar (GC-vägar). I år bygger vi säker cykelövergång vid Badhusparken. Flera skolor har fått bättre GC-vägar så att fler barn kan cykla till skolan. Vid järnvägsstationerna i Brunflo och Östersund har det byggts cykelställ under tak för att fler ska kunna cykla till/från tåget. GC-vägar prioriteras vid snöröjning på vintern. Femte omgångens Vintertramparna hade överväldigande intresse med 430 sökande till 100 platser. Antalet cykelresor ökade 41 % under januari-april 2014, jämfört med samma tid under 2013.

I våras antog kommunen en infrastrukturplan för cykling, Cykeltrafikprogram. Fler seminarier ordandes för att få fram vad som behövs för att Östersund ska bli en riktigt bra cykelstad och cykelkommun. Cykeltrafikprogrammet har förslag för närmare 70 miljoner kr, och det är bara i det kommunala vägnätet. Den lyfter också några viktiga sträckor på statliga vägar till Trafikverket för att bygga GC-vägar. Enbart mellan Brunflo och Vallsundsbron beräknas en GC-väg till 40 miljoner kr. Kommunen trycker på så mycket vi kan tillsammans med andra för att få loss mer pengar till GC-vägar på statliga vägnätet.

Jag välkomnar Bosse Svenssons, som aspirerar till kommunalrådsposten, intresse för cykelfrågorna. Det är ändå beklagligt att han inte har koll på att kommunen under våren har antagit ett cykeltrafikprogram som just är den plan för infrastruktur han efterfrågar. Och som innehåller kostnadsberäkningar som han vill ta fram på första kommunfullmäktige efter valet. Tar kommunen över kostnaderna för det statliga vägnätet blir det bara småsmulor kvar till det kommunala vägnätet, där det också behövs viktiga cykelinvesteringar. Jag ser fram emot en givande debatt och goda förslag så att vi med gemensamma krafter gör Östersund till en riktigt bra cykelkommun, i hela kommunen!

Mona Modin Tjulin (S),Ordförande i Miljö- och samhällsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel