Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen glömde att leverera mat till 90-årig kvinna

Den snart 90-åriga kvinnan fick ingen mat via Östersunds kommuns matdistribution på nio dagar.

Annons

När anhöriga kontaktade hemtjänsten lovade den ansvarige att lösa problemet. Tio dagar senare hade kommunen återigen missat matbeställningen för ytterligare två veckor.

– Nu har jag fått mat och vilken tur att du var här i förmiddags och gav mig lite varm mjölk och en bulle. Annars hade jag nog fått svälta ihjäl.

Det är ett utdrag ur ett samtal den äldre kvinnan hade med sin son bara för ett par dagar sedan.

Men det var inte första gången som kvinnan, som bor i eget boende med hemtjänsthjälp i Östersund, blivit utan mat.

Sonen berättar att hans mamma inte fick någon mat alls under påsken via det nya systemet där hemtjänsten ska göra beställningarna till en speciell matleverantör.

”Under påskveckan blev min mor utan matdistribution i nio (9) hela dagar. Men tack vare snälla vikarier som förbarmade sig och gick ner och lagade lite mat till NN så gick det ju på något vis. Det sorgliga är ju att hon inte fick ta del av någon påskmat över huvud taget då jag själv jobbar skift på annan ort”, skriver sonen i ett svidande brev till enhetscheferna på hemtjänsten.

Biträdande enhetschefen kontaktades av sonen den 6 april som lovade att ta tag i problemet – och under några dagar fick kvinnan sin mat beställd och hemskickad.

Tills nu och det var droppen, enligt sonen.

Vid lunchtid i tisdags ringde en vikarie från hemtjänsten till sonen som meddelade att ingen mat var beställd vare sig denna vecka eller nästkommande.

Vikarien säger: ”Skulle du vilja vara så snäll och åka och handla lite mat åt din mor så att det finns så skall jag försöka se vad jag kan göra för att åtminstone ordna mat till NN nästa vecka”.

– Ännu en gång är det en vikarie som försöker styra upp det hela. All cred åt hemtjänstens vikarier som visar på ett genuint engagemang för de gamla, säger sonen.

Men han är orolig för sin mamma och för andra gamla i Östersunds kommun som behöver den kommunala vårdens hjälp.

– Klart är att det föreligger otroligt stora problem med den nya mathållningen i Östersunds kommun. Och läser man mellan raderna är det fler än mor som är drabbade av det här.

– Det finns inte utarbetade rutiner om det är hemtjänstens personal som ska skriva matlistorna eller om det är matleverantörerna som ska göra det. När jag pratade med enhetschefen så var det klart att det är hemtjänstens ansvar att det fungerar.

Kravet från sonen är att Östersunds kommun och de ansvariga för mathållningen löser problemet omgående.

– Jag vill inte att fler ska drabbas att den dåliga organisationen som gör att gamlingarna inte får mat.