Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kö hos Pensionsmyndigheten

Telefonköerna till Pensionsmyndighetens kundtjänst är mycket långa.

Annons

Telefonköerna till Pensionsmyndighetens kundtjänst är mycket långa. Den nya myndigheten har blivit tagna på sängen av den stora anstormningen av frågor.

Vi beklagar verkligen detta. Det har kommit in betydligt fler frågor än vad vi förutspått och väntetiderna är alldeles för långa, säger Fredrik Croona, chef för Pensionsmyndighetens kundservice.

Sedan årsskiftet har den nya myndigheten fått ta emot hundratusentals samtal från svenskar som har frågor om sin pension. Bara i februari tog man emot 164 000 samtal mot förväntade 81 000.

Att våra prognoser slagit så fel beror nog delvis på att vi är en ny myndighet. Det finns ansvarsområden som vi har tagit över som ingen riktigt tänkte på innan. Därför är det också fler än väntat som ringer, säger Fredrik Croona.

Samtalen fortsätter att strömma in och väntetiderna är i genomsnitt 20 minuter. Vissa har till och med fått vänta upp till en timme i kö.

I början av året var det många frågor om sänkningen av pensionen. Många undrade hur de skulle påverkas av detta. Nu är det mer ger generella frågor om prognoser, ansökan om pension och bostadstillägg, säger Fredrik Croona.

Han rekommenderar i stället att man besöker Pensionsmyndighetens hemsida där man kan få svar på många frågor.

I vissa fall är det nästan bättre att gå in på pensionsmyndigheten.se. Där kan man göra egna personliga prognoser, säger Fredrik Croona.

Men målet är förstås att minska väntetiderna på telefon. Under våren ska närmare 30 nya handläggare anställas.

Vi håller också på och utreder om vi behöver anställa ännu fler i höst, säger Fredrik Croona.

Not: på http://www.pensionsmyndigheten.se/FragorOSvar.html kan du få svar på de vanligaste frågorna.

MAGNUS GUSTAVSSON, PRIVATA AFFÄRER



Privata Aff?rer

Mer läsning

Annons