Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klimatet kräver också sitt – det kommer vi inte ifrån

Fördubblade banavgifter på järnvägen slår hårt mot svensk basindustri om man får tro Näringslivets transportråd, som uttalar sig i DN.

Annons

  Skogs- och gruvbolag får försämrad konkurrenskraft, något som enligt rådet gör det svårare att nå klimatmålen i den mån transporter därför flyttar över från järnväg till långtradare.

Industrin blir inte mycket gladare av beskedet från de rödgröna att man samtidigt inför en kilometerskatt på den tunga lastbilstrafiken, men det minskar onekligen risken för att trafik flyttar över från järnvägen när banavgifterna höjs – och det är bra för klimatet. Märkligare är att den borgerliga regeringen inte ser problemet. Den klimatfråga som också de sa var så viktig i december, är inte viktig alls inför valet.

Jag hade gärna sett att de rödgröna sagt nej till denna banavgift. Men den accepteras för att tillgodose behovet av bättre infrastruktur på järnvägens område – nu drar regeringen i stället ner banunderhållet. Bättre infrastruktur är förstås något som i förlängningen är bra för industrin, samtidigt som det tar bort trycket på kommunerna som av de borgerliga nu, i stället för satsningar på vård och skola, tvingas lägga pengar på traditionellt statlig infrastruktur.

Det finns därtill andra fördelar med kilometerskatten. I dag är åkerierna hårt pressade av utländska konkurrenter. Det handlar inte bara om hur mycket chaufförerna tjänar, det handlar också om långtradare med extra bränsletankar, billigare bränsle och lägre fordonsskatter. I dag betalar de utländska konkurrenterna inte för en krona av slitaget på de svenska vägarna. Det är inte en vettig lösning.

Hur går det då för branscher som den hårt konkurrensutsatta skogsindustrin, om transportkostnaderna ökar? Oron i Norrland är stor. Här vill de rödgröna ha en geografisk begränsning. Direkta branschstöd är inte möjliga i EU. Men geografiska avgränsningar är möjliga. I förlängningen är exempelvis ett system med transpondrar på de stora vägarna, nu tekniskt möjligt. Detta ska utredas innan en kilometerskatt införs 2013. Det lär inte lugna alla. Men klimatet kräver sitt. Det kommer vi heller inte i från.