Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klättermusen får nya ägare

Företaget Scope blir ny ägare i Åres mångfalt prisbelönta klädbolag Klättermusen. Därmed kan bolaget fortsätta sin starka frammarsch utomlands.

Annons

Klättermusen är starkt nischat på outdoorskläder av hög kvalitet. Miljötänk genomsyrar allt, från val av material till kundrådet "köp ingen ny jacka om du inte behöver den". I dag omsätter företaget 50 miljoner kronor, till största delen utanför Sverige.

Med Scope som nya ägare, och förre J. Lindeberg-vd Jonas Meerits som styrelseordförande, kan den starka utvecklingen fortsätta med betydligt större resurser.

Men det innebär inte mindre miljöprofil eller outdoorsnischning. Det säger vd, grundare, ägare och designer Peter Askulv som så framgångsrikt drivit Klättermusen tillsammans med sin fru Eva Askulv hittills.

- Nej, tvärtom, vi kommer att kunna bli starkare både på miljösidan och på produktutvecklingssidan, säger Peter Askulv, som hoppas kunna gå ner till "ett och ett halvt heltidsjobb i stället för tre" så fort ny vd rekryterats.

Då kan han ägna sig mer helhjärtat åt sin huvuduppgift: design.

- Jag håller på med en ny skalbyxa just nu, säger han.

Även med ökad utlandssatsning, främst i USA och Asien, är det Åre som ska förbli bas. Det är jätteviktigt och affären kommer att ge fler arbetstillfällen här, enligt Peter Askulv.

Både han och Eva Askulv blir kvar som delägare och kvalitet, exklusivitet och miljöprofil blir starka ledord även i fortsättningen.

Men blir det inte en utveckling mot mer "vanliga" kläder, när fler kunder ska vinnas kanske i mer urbana miljöer?

- Det är en bra fråga. Men absolut inte, vi kommer snarare att ta bort en del produkter, säger Askulv med eftertryck.