Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Klappar till barnen öppnar våra plånböcker

Rekord säger experterna. Rekord säger handlarna.

Julhandel förväntas generera i en stor skattkista till handlarna, och konsumenterna stretar inte emot.

Annons

Det är ingen överraskning eller något oväntat. Julhandeln spås slå rekord i år igen. Totalt räknar HUI Research att svenska folket tillsammans kommer att spendera 65,6 miljarder kronor i detaljhandeln i årets julhandel. Det skulle innebära att julhandeln ökar med 1,5 procent i jämförelse med förra året. De riktiga vinnarna i årets julhandel tros bli kläder och mat som beräknas öka vardera med 2,5 procent.

I Länstidningens egen webbaserade undersökning svarar de allra flesta att man kommer spendera mellan 1000 och 3000 kronor och julklapparna köps framför allt till barnen.

Det märks också på leksaksbutiken Lekplaneten i Östersund.

– Jag upplever att folk handlar mer, säger Linda Nordström, butikschef på Lekplaneten.

Linda berättar att kunderna den senaste veckan har stått utanför och köat innan butiken ens har öppnat.

– Man kan nog säga att vi jobbar för tomten hela året också, säger Linda Nordström.

Kunden Anita Skånöy har precis lagt upp en hög med julklappar till butikens julklappspaketerare. Det är julklappar till barnbarnen och allt är enligt önskelistor.

– Jag budgeterar alltid inför jul. Jag tycker inte att man ska må dåligt efter jul för att man har gjort av med för mycket pengar, säger Anita Skånöy.

Mitt emot leksaksbutiken ligger Hobbyboden. Här är det full fart och butikschefen Linda Åsholm konstaterar att det är som det ska vara.

– Det här är jättekul, det är mycket folk och det händer saker hela tiden, säger hon.

Här köps exklusiva plastgranar och tomtedräkter på löpande band.

– Det har gått bra hittills. Men det har varit ganska jämt, jag kan nog inte säga att det är så väldigt stora skillnader, säger hon.

Men trots att kassaapparaterna går varma så visar Länstidningens undersökning att julklapparna är det viktigaste. Nej, det är längtan efter att få vara med släkt och vänner.

Så vem vet, kanske HUI Research spådomar blir det mest överraskande trots allt men kanske inte på grund av våra sinande bankkonton.