Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kingen förlorar delvis strid om artistnamnet

Torgny "Kingen" Karlsson får rätt i att varumärket Kingen inte får användas av ett annat företag i boksammanhang. Men han förlorar striden om artistnamnet i andra delar.

Annons

Torgny "Kingen" Karlsson anser att hans varukännetecken Kingen är djupt inarbetat på marknaden sedan han började använda det i artistsammanhang för 30 år sedan.

Hans firma heter Kingen Aktiebolag. Det har medverkat på marknaden inom film, underhållning musikproduktion och bokproduktion.

Miro förlag i Bromma har också märket Kingen i sin verksamhet som omfattar böcker, spel, leksaker och tjänsterna radio-, film- och tv-produktion. Där anser man att Torgny Karlssons "Kingen" inte är inarbetat. Man hävdar vidare att det används tillsammans med Torgny Karlsson, det vill säga inte självständigt.

Ett varumärke får inte registreras om det är identiskt med eller liknar ett äldre varumärke, för varor eller tjänster av samma eller liknande slag, om det finns risk för förväxling.

I det här fallet har Patent- och registreringsverket kommit fram till att Torgny "Kingen" Karlsson har rätt att behålla Kingen när det handlar om varan böcker. Miro förlag ska upphäva märket Kingen i den delen eftersom märkena kan förväxlas.

Däremot har Miro förlag rätt att behålla registreringen av märket Kingen i övrigt; nämligen för varorna leksaker, spel, och tjänsterna radio-, film- och tv-produktion. Där föreligger det inte tillräcklig likhet med den verksamhet Torgny "Kingen" Karlsson bedriver i artist-, skådespelar-, och konsertsammanhang.