Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kilometerskattenriskerar slå ut företag

Annons

Sveriges ekonomi vänder sakta uppåt efter krisen. Vi behöver då en politik som ser till näringslivets konkurrenskraft och förstår under vilka förutsättningar välstånd skapas.

Den rödgröna oppositionens förslag om en kilometerskatt går åt rakt motsatt håll. För att finansiera sina vallöften vill man från 2013 införa en km-skatt på i genomsnitt 1,40 kr/km för tung vägtrafik över 3,5 ton. Detta blir en straffskatt på lastbilstrafik som kommer att drabba näringslivet i vårt län hårt utan att nämnvärt minska utsläppen. Vad kan tyckas mer olämpligt i vårt geografiskt stora län än en skatt på avstånd? Kilometerskatten angriper inte utsläppen utan de avstånd som vi inte kan ändra på.

Skatt på avstånd skulle medföra stora kostnadsökningar för alla företag som är beroende av vägtransporter i bygder där det saknas alternativ till lastbil. En km-skatt på ca 1 kr/km innebär en ökad kostnad på 10 miljoner kronor om året för en lastbil som kör 10 000 mil på ett år, vilket är vanligt för en lastbil på ett åkeri. Dyrare transporter ger dyrare produkter som försämrar förmågan för länets företag att konkurrera om kunder i södra Sverige och utomlands. Företag i vårt län riskerar att slås ut och jobb försvinner. Högre kostnader för den redan hårt konkurrensutsatta skogsindustrin leder till minskad lönsamhet med uteblivna exportvolymer av skogsvaror som följd. Det är knappast en slump att km-skatten inte diskuteras i Finland och Norge.

Km-skatt ska gynna klimatet och påbörja omställningen till transport på järnväg, enligt de rödgröna partierna. Mjölkbilen och timmerbilen är dock de enda som kan nå ut till bonden och till skogen. Transporterna kommer därför i många fall ändå att ske men till högre kostnader. Utsläppen förblir desamma men vi konsumenter får betala mer för svensk mat.

De rödgröna lovar nu undantag för Jämtlands län och skogsindustrin genom att differentiera km-skatten utifrån regioner och branscher. Detta skulle enligt Vägverket kräva en administration på cirka 1,5 miljarder per år. Ju fler undantag och differentieringar, desto högre blir administrationskostnaden som kan liknas vid en ineffektiv skatteadministrativ mardröm.

Bilden av Storebror Skatteverket växer fram om den regionalt och branschmässigt variabla km-skatten införs. Varje lastbil måste förses med GPS-utrustning så att Skatteverket kan registrera var respektive lastbil med chaufför befinner sig för varje ögonblick. Det ska registreras ifall lasten eller lastbilen är av skogsindustrikaraktär eftersom den branschen ska förmånsbehandlas eller om bilen kör annat slags gods. Ingen matrast, kisspaus eller tupplur skulle undgå att registreras av staten och Skatteverket. Ett integritetskränkande system som EU:s konkurrensregler ändå troligen skulle sätta stopp för eftersom geografiska undantag och hänsyn till vissa branscher snedvrider konkurrensen.

En hållbar och effektiv klimatpolitik ska leda till minskade utsläpp utan att äventyra jobb och utveckling i Jämtland och Härjedalen. Folkpartiet säger nej till straffskatt på handel och transporter, men ja till minskade utsläpp. Genom utveckling av nya bränslesnåla motorer och fordonsbränslen med nära-noll-utsläpp vill vi förena en klimatsmart politik med en fortsatt utveckling av vårt län.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel