Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kilometerskatten – dålig för länet

Politiker utan genuin verklighetsförankring kan åstadkomma förödande konsekvenser.

Annons

I den rödgröna oppositionens budgetalternativ finns bland annat det uppmärksammade kravet på kilometerskatt för fordon tyngre än 3,5 ton. Det är en skrivbordsprodukt som av innehållet att döma kokats ihop av personer utan någon som helst insikt i glesbygdsfrågor.

Vi representerar två företag verksamma i Jämtland sedan många år – Hallströms Verkstäder som tillverkar rör till anläggningar för komfortventilation och åkerikoncernen Sandberg & Jonsson. Liksom många andra är vi allvarligt oroade för följderna av en kilometerskatt.

En straffskatt på 14 kronor per mil ger jättelika kostnadsökningar för alla de företag som dagligen är beroende av väl fungerande transporter och där järnvägen ytterst sällan är ett alternativ. Merkostnaden för en enda lastbil som årligen kör 18 000 mil, vilket inte är särskilt ovanligt i vårt län, blir således 252 000 kronor.

Någon måste stå för notan. För industriföretaget som får sina transporter rejält fördyrade påverkas priset på produkterna, om kontrakten överhuvudtaget är så utformade att denna extrakostnad är möjlig att kompensera. Vårt geografiska läge innebär redan idag en konkurrensnackdel. Det gäller att ständigt se över kostnader för att vara attraktiva för kunder också i södra Sverige och utanför landets gränser. Med en kilometerskatt skulle vågskålen med konkurrensnackdelar belastas ytterligare.

Förlorarna är förstås företagen exempelvis här i Jämtland, men till förlorarna hör givetvis också alla anställda som med denna skatt får en mindre trygg tillvaro. Enbart våra båda företag sysselsätter tillsammans 275 medarbetare och är viktiga arbetsgivare i regionen.

Till bilden hör att den nyetablering av tillverkande företag som Jämtland behöver försvåras av en kilometerskatt. Vem lokaliserar ett företag till någon glesbygdskommun med den höga risknivå som redan finns om kalkylen dessutom måste innehålla en kilometerskatt på hundratusentals kronor om året?

Men är inte det här en uppoffring som vi måste acceptera för miljöns skull? Jo, om miljön verkligen skulle gynnas av en kilometerskatt. Vår bestämda uppfattning är att skatten inte bidrar till miljöbättringar, kanske snarare motsatsen. Tack vare ny motorteknik har utsläppen av skadliga partiklar minskat mycket kraftigt de senaste decennierna. Bränsleförbrukningen har sänkts radikalt.

Om åkerierna tillåts fortsätta att förnya fordonsparken kan effekterna på miljön bli ännu mer positiva. En kilometerskatt utgör däremot ett hinder som väsentligt försvårar investeringar i nya och miljövänliga fordon.

Kilometerskatten är inte bra för miljön. Den försämrar företagens konkurrenskraft. Återverkningarna på lönsamheten kan bli betydande och i förlängningen är risken stor för att jobben sätts på spel. De rödgröna måste omgående tänka om och satsa på utveckling av glesbygden istället för avveckling. Vi förutsätter att de politiker som medverkar vid Svenskt Näringslivs företagarmöte i Östersund den 25 augusti kan lämna klara besked både om kilometerskatten och andra angelägna frågor.

Nils-Åke Hallström, VD Hallströms Verkstäder

Marianne Kurtson, VD Sandberg & Jonsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel