Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kilometerskatt blir knockoutskatt

Pelle & Lisa packar och säljer ägg från egna värphöns och från andra äggproducenter.

Annons

Inför en rödgrön regering en kilometerskatt på 14 kronor per mil drabbas vårt företag av en kostnadssmäll på 700 000 kronor.

Ja – du läste rätt – sju hundratusen kronor. Summan motsvarar halva lönekostnaden i äggpackeriet.

För de lantbrukare som producerar ägg är kostnaden för transporter höga. Den största kostnaden är frakt av foder. För de Norrländska producenterna är transportkostnader redan högre än för producenter i södra Sverige. En kilometerskatt skulle ytterligare öka kostnadsnackdelarna för Norrlandsproducenterna.

Alternativ till landsvägstrafik finns inte. Från producenternas hönshus till butikernas varuintag går inga järnvägsspår. Några stöd för att kompensera livsmedelsförädlingen i Norrland får Svenska staten inte lämna. Produktion av livsmedel är underordnad EU:s gemensamma jordbrukspolitik och det får inte ges några nationella stöd i det enskilda landet.

I Norrland är vi några större äggpackerier kvar. Vi konkurrerar med företag i södra Sverige. Införs en kilometerskatt på landsvägstrafik drabbas Norrland av ännu sämre villkor för äggproduktion och packeriverksamhet. I dag produceras ungefär en tredjedel av Norrlandsbehovet i Norrland, två tredjedelar kommer från äggproducenter i södra Sverige. En kilometerskatt kan betyda slutet för Norrländsk äggproduktion och förädling.

I ett större perspektiv skulle införandet av kilometerskatt innebära att all Norrländsk livsmedelsproduktion och förädling kommer att minska, vilket i sin tur drar undan mattan för sysselsättning, utveckling och infrastruktur i Norrland och främst i inlandet där alternativ till landsvägstrafik saknas.

Pelle & Lisa, Nälden i Jämtland

Pelle Sallin, vd

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel