Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kenny Starfighter får genuskritik för nya filmen

/
  • Bill Skarsgård, Carla Abrahamsen och Johan Rheborg spelar huvudrollerna i familjekomedin ”Kenny begins”. Foto: Göran Hallberg
  • Johan Rheborg, skådespelaren bakom Kenny Starfighter, saknar inte det politiserade 70-talet: ”Kenny saknar budskap”. Foto: Scanpix

Inför biopremiären får Kenny Starfighter kritik för dolda budskap och för att förmedla könsschabloner.
– Filmens styrka är att den saknar politisk agenda, invänder Johan Rheborg i huvudrollen.

Annons

Nästa vecka tar den kultförklarade galaxhjälten Kenny Starfighter klivet från tv-seriernas universum till filmdukens. Den 25 mars är det biopremiär på ”Kenny begins”, där Johan Rheborg än en gång iklätt sig Kenny Starfighters rymddräkt och Runar Søgaards frisyr.

”Kenny begins” är något så ovanligt som en svensk film som siktar både på barnen och deras föräldrar. Skämten ligger på flera nivåer; medan mamma ler åt blinkningarna till ”Star wars” skrattar barnen i nästa scen när Kenny dricker schampo.

– Är man 11–12 år går man inte ensam på bio, och det är kul när olika generationer får en gemensam upplevelse. Jag hade inte lika kul på ”Pocahontas” som på ”Harry Potter”, säger Johan Rheborg.

– Ska man nå ut till både föräldrar och barn bör man inte ha något budskap eller politisk agenda. Om man kommer med en massa bagage blir det orent, och ”Kenny begins” är en ren underhållningsfilm. Som uppvuxen på 70-talet kan jag känna att jag fortfarande inte är kvitt med alla politiska budskap i barnprogrammen.

Men just på den punkten har Kenny Starfighter redan fått kritik. I januari skrev författaren och debattören Nina Björk ett inlägg i Dagens Nyheter där hon anklagar tv-serien för ett osunt genusbudskap.

”Vad gör hon? Undrar den sjuåriga flicka som jag ser ’Bolibompa’ tillsammans med när ännu en lättklädd brud hängivet stryker en axel på någon av de agerande manliga figurerna...” skriver Björk.

Serien ”vidarebefordrar alla könsschabloner och låter männen skjuta med laserpistol och kvinnorna vifta med ögonfransarna”, fortsätter hon och avslutar med ”Inga budskap, sa Bill.”

Johan Rheborg uppmanar Nina Björk att se filmen och återkomma:

– Man kan göra ett utdrag ur vad som helst och applicera vilket budskap man vill på det. Det går att ta en stillbild ur ”Aktuellt” där den manlige programledaren tittar på den kvinnliga på fel sätt: ”Titta på den här blicken, han vill bara sätta på henne”.

Johan Rheborg tycker att svensk familjefilm borde satsa hårdare på att underhålla både barn och föräldrar:

– Jag kan inte komma på några filmer som lyckats och vet inte varför man försöker oftare.

– Men jag har stött på folk i branschen som säger att man inte ska försöka ha den ambitionen, bland annat en barnfilmskonsulent på Filminstitutet och en programledare på ”Kulturnyheterna”.

– Jag tror att någonstans är man alltid tolv år. Kalle och Mats (Åstrand och Lindberg, filmens regissörer) har en väldig tillgång till just den känslan, de kan vara därinne och peta.

Mer läsning

Annons