Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Katarsis för plågade tågresenärer

"Hela folkets järnväg" på Uppsala stadsteater återupprättar förnedrade tågresenärer. Pjäsens värsta vanvett också hämtat direkt från verkligheten, berättar dramatikern Gertrud Larsson som skrivit en skarp komedi med ambitionen att förklara.

Annons

Det bolagiserade SJ blev SJ AB som när man läser det baklänges blir, just det, "bajs".

Kanske är det inte helt oväntat att förställningens infrastrukturminister – som ständigt frikänner sig från ansvaret för tågtrafiken – hamnar i helvetet.

I publiken skrattar en och annan elakt. Uppsättningen av Gertrud Larssons nyskrivna drama, som den 19 februari får urpremiär på Uppsala stadsteater, blir till katarsis för alla oss som åldrats på stillastående tåg. Som inte hunnit gå av med barnvagnen innan dörrarna låsts automatiskt och tåget rullat iväg. Eller, ännu värre, som stått kvar inlåsta i tågvagnen när bara ungen hoppat av.

Ändå är det inte våra historier som sätts på scenen. Inte heller den om vad som kunde ha hänt om det hade varit passagerartåg - inte godståg - som spårade ur på sliten räls strax före jul. För Gertrud Larsson kom det ändå inte som någon överraskning.

Redan hösten 2012 träffade hon banarbetare som bara väntade på "den stora smällen:

– Det var väldigt skrämmande att lyssna till dem, och då förstod jag att pjäsen inte bara kunde handla om tågen, utan att den måste handla även om underhållet, rälsen eller hela systemet.

Det var banarbetarna som fick henne att inse vidden och konsekvenserna av den avreglerade tågtrafiken i Sverige. Banarbetarna, en gång anställda av SJ, jobbar numera åt det statligt ägda Infranord AB.

– Det var då jag förstod vad det här med bolagisering betyder i praktiken, om de åker ut på ett jobb och ser ett annat fel så måste det göras en tilläggsbeställning innan de får göra något åt det. Det blir liksom inte bättre av att det är statligt ägt, för så fort det är ett aktiebolag är det bara vinsten som räknas, inte samhällsnyttan, inte att få fler personer att åka tåg.

"Hela folkets järnväg", vars titel är hämtad från en reklamkampanj från den historiska gamla SJ-tiden, handlar om just avregleringen och dess absurda konsekvenser. I centrum står infrastrukturministern, näringsdepartementet och Trafikverkets chef.

Bland de lika absurda som verkliga detaljerna finns Norrtågs tåg som köptes och hyrdes ut enligt en avancerad skatteplaneringsmodell med avtal fram till 2029 utan att någon först kollat om tågen verkligen klarar det norrländska vinterklimatet – vilket de inte gjorde.

Gertrud Larsson har också skrivit in städerskorna som först jobbade åt SJ, som sedan outsourcades och som därefter, när den lösningen blev för dyr, tvingades söka sina jobb på nytt, nu hos SJ AB och som "komfortoperatörer".

– Just den där övningen som jag beskriver i pjäsen, hur de hade lappar på golvet som skulle representera olika städredskap gick till precis så. Jag blev så arg att jag fick tårar i ögonen när jag hörde talas om det. Att människor som jobbat i 20, 30 år med att städa tåg ska förnedras på det sättet.

Både hon och regissören Anette Norberg hoppas väcka mer debatt men också ge publiken en ökad insikt om orsakerna till dagens tågkaos. Gertrud Larsson citerar Ulf Adelsohn, kritisk före detta styrelseordförande i SJ.

– "Delat ansvar blir inget ansvar, det har världshistorien visat". Han har också sagt att SJ varit en lekstuga för politiker i 25 år.

Erika Josefsson

erika.josefsson@tt.se