Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kassan får häftig JO-kritik

Antalet JO-anmälningar mot försäkringskassan om dålig service och tillgänglighet ökade med 65 procent under hösten. Nu riktar JO mycket allvarlig kritik mot försäkringskassan för att inte uppfylla de krav som ställs i förvaltningslagen.

Annons

I går, måndag, beslutade justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt att rikta allvarlig kritik mot försäkringskassan. Bakgrunden är höstens dramatiska ökning av JO-anmälningar.

Mellan augusti och december förra året ökade anmälningsskörden med 65 procent jämfört med samma period året innan.

Och kritiken är direkt kopplat till omorganisationen.

”Försäkringskassan beskriver sig som en organisation med högt ställda mål. Beskrivningen motsvarar dock inte den verklighet som mött många enskilda som kontaktat Försäkringskassan. Tvärtom har det funnits stora brister, särskilt i fråga om snabbhet, service och tillgänglighet”, skriver JO.

Mer läsning

Annons