Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kampen mot cynismen

Annons

I Sverige har rapporteringen kring EU:s nya tobaksdirektiv mest handlat om snuset. Inte så konstigt med tanke på att en miljon svenskar fyller sina överläppar med fuktiga prillor. Budskapet till Bryssel har varit: EU ska inte komma och lägga sig i en stolt svensk tradition! Det gjorde inte heller EU; när parlamentet röstade om direktivet fick Sverige fortsatt rätt att själv bestämma över snusets smak och innehåll.

Tyvärr var inte den svenska påtryckningsinsatsen för att rädda snuset den enda lobbykampanjen som bar frukt i Bryssel. "Lobbyintensiven från tobaksbolagen just nu överstiger med råge alla andra kampanjer som ägt rum i Bryssel på senare år", sade en irländsk diplomat inför omröstningen. Tobaksjättar som Philip Morris uppges ha plöjt ner miljoner för att vattna ur tobaksdirektivet. Och man lyckades delvis. Förslaget att e-cigaretter, den nya flugan på tobakshimlen, ska klassas som läkemedel vann inte gehör. Inte heller överlevde EU-kommissionens förslag att 75 procent av cigarettförpackningarna ska täckas av varningstext; parlamentet skalade ner det till 65 procent; cigarettlobbyn hade hoppats på en 50 procentig täckning. Och frågan om att förbjuda mentolcigaretter skjuts på framtiden.

Från tobaksindustrins sida var man särskilt angelägen att skydda e-cigaretterna från hårdare reglering. Det kan man förstå. Så här beskrivs produkten i en DN-artikel: "Den senaste chica accessoaren på Oscarsgalan, Hollywoods kändispartyn och New Yorks modevecka är blinkande elektroniska cigaretter. Leonard DiCaprio och Sienna Miller är reklampelare för tobaksindustrins nya satsning". Tidigare var det Marlboro-mannen som red mot solnedgången, i dag är det en begåvad skådespelare med en e-cigg i näven.

Med träffsäker marknadsföring försöker tobaksindustrin säkra nyrekryteringen, alltså få unga människor att börja röka. Det ska vara fräscht och ungt att puffa.

Nästan alla rökare tar sin första cigarett före 18 års ålder. Tanken med tobaksdirektivet var att försöka minska cigaretternas lockelse på unga. Men starka krafter ville annorlunda, det såg vi i Bryssel förra veckan. En kapitalstark cigarettlobby i kombination med borgerliga makthavare fast i tänket att politiken inte ska lägga sig i människors livsval, är en svår motståndare.

De goda argumenten finns emellertid hos dem som vill skydda unga generationer från en plågsam och för tidig död. Förr eller senare kommer förnuftet att segra över cynismen.

Annons