Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kämpade i ett år -eleverna fick rätt

De skrev brev, hade videomöten med skolledningen, agiterade med rektor och studievägledare. Men inget hjälpte.
Tills nu.

Annons

Det kan löna sig att kämpa och stå för sin sak. Jenni Eriksson, Karoline Hallqvist, Jennifer Grahn Hellberg, Madeleine Hagman och Evelina Strömberg är elever som tog strid mot skolan – och vann.

De fem naturelever på Östersunds gymnasieskola upptäckte att deras kursplan inte alls stämde överens med det de hade blivit lovade från början och trots idoga påstötningar under ett år har skolledningen inte velat lyssna.

Skolan har plockat bort ett alternativ i kursplanen som gör att natureleverna hade sluppit att hårdplugga matte och fysik som de egentligen inte behöver för att gå vidare till högre naturvetenskapliga utbildningar.

– Vi är väldigt ambitiösa elever och vi vill ha höga betyg så att vi kan nå framåt i livet, säger Jenni Eriksson.

– De här kurserna krävs inte för någon högskoleutbildning alls. De är bara väldigt djupa, tunga och svåra att förstå, fortsätter hon.

– Det ger inte ens meritpoäng. Matte 5 ger poäng, men vi har redan fyllt meritkvoten, säger Karoline Hallqvist.

Och de tunga kurserna kommer att inverka på betygen, påpekar eleverna.

Problemet är att de, i sammanhanget, lättare kurserna, ströks ur kursplanen utan att eleverna fick någon information eller möjlighet att komma med alternativa lösningar,

– Vi bad om möte med skolledningen för vi kände att vi inte fick någon respons. Då fick vi prata med en av ägarna över Skype två gånger. Men vi fick inga riktiga svar, säger Jenni Eriksson.

– De har sagt att saker kan ändras med tiden. Och vi har full förståelse att man behöver dra in valmöjligheter, men ingen har informerat eller pratat med oss över huvudtaget.

Efter över ett år av påtryckningar via telefonsamtal, brev till skolstyrelsen och möten med rektor och studievägledare, hände helt plötsligt något.

En av de få från skolledningen som eleverna tycker har stöttat dem är rektor Pecka Marklund.

I måndags eftermiddag hörde han av sig till eleverna.

– Vi har löst det här och det kommer att bli en schemateknisk förändring där de får byta ut fysik 3 mot en entreprenörskapskurs som går, säger han.

Varför har det tagit tid att lösa problemet?

– Jag kan inte svara på varför. Men det har tagit för lång tid, det kan jag säga. För det första är det så många variabler i skolan. Sedan väljer de en inriktning på ett program och det är där de tycker att det blev otydligt, men vi kan inte erbjuda hur många valmöjligheter som helst.

Jenni Eriksson säger att elevgruppen är nöjda.

– Vi har kommit fram till en kompromisslösning så nu känns det faktiskt bra. Vi gick halva vägen var.