Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kalligrafiska attacker och Kafkabygge

Kalligrafiska attacker på Remi och Kafkabygge på Ahlbergshallen. På Mono förnyar Pelle Angvert sitt måleri, Kristina Torstensdotter visar karaktärsfull teckning på Härke och på Regionalt Designcentrum visas innovativ 3D-design.

Annons

Galleri Remi

"Kalligrafiska attacker" säger Magnus Berg om de målningar av hans tidigare lärare Rune Jansson som visas på utställningen. Det ligger någonting i det, Jansson har i färgfält sammanbundna med penselskrift fångat nuet och bildskapandets process. Det förmedlade är viktigare än det avbildade. Hans verk visas i en intressant mix med målningar av Magnus Berg, som säger sig vara mycket influerad av Jansson. Det kan vara svårt att se vid ett första ögonkast. Berg är mer figurativ och målar tillbakablickande, drömlika och suggestiva bilder med badande människor. Han pratar om Herman Hesses bok "Siddharta" och det är lätt att se likheter i flodtemat och i den buddhistiska transcendentala stämningen. Det är ett avancerat måleri som ställer det mesta i skuggan, av det jag sett i Östersund de senaste åren. Visas fram till 5 mars.

Ahlbergshallen

Kristina Stark och Eva Beierheimer har efter konsthögskolestudier fått olika inriktningar på sina konstnärskap. Stark utgår från det organiska och figurativa i teckningar och grafik med växter och naturformationer. Men vid en närmare anblick kan det figurativa lätt lösas upp i abstrakta mönster. Det är här mötet uppstår med Eva Beierheimers konst. Hon utgår istället från fyrkanter, som erinrar om pixlar. Ibland kan de vara försedda med text från ett litterärt verk. Tar man ett steg tillbaka bildar alla små fyrkanter mer organiska och figurativa formationer. Verket "Der Bau" är en gemensam installation. Titeln syftar på en novell av Franz Kafka och en text därifrån löper längs ett arrangemang av rundstavar som påminner om en byggnadsställning. Det naturliga i form av en stubbe och annat möter det av människan tillverkade. Installationen får stå som en symbol för det oavslutade och för hur svårt det är att avgöra när något är färdigt. Utställningen är tankeväckande om man kommer över det första stadiet av fascination inför visuella effekter. Visas fram till 2 mars.

Mono galleri & espressobar

När jag mötte Pelle Angverts konst senast hade den en utpräglad industriprägel, i ett abstrakt och relativt färgrikt måleri. Nu har färgskalan reducerats till det svart-grå-vita, men utan att det ger ett dystert intryck. I någon målning finns industriprägeln kvar, men de skiftar mellan det abstrakta och det mer figurativa. Tre realistiska landskapsmålningar ger ett närmast naturromantiskt intryck och har mystiska inslag som ett gräs som tycks lysa av ett inre ljus. Skicklighet och experimentlusta präglar utställningen som visas fram till 9 mars.

Härke Konstcentrum

Kristina Torstensdotter fortsätter att på ett individuellt uppfattat sätt skildra byggnader som kommer i hennes väg. Med hjälp av shumring i kol- och blyertsteckningar får hon en suggestiv yta, vilket tillsammans med formspråk bildar uttrycket. En annan inriktning är kläder, både avtecknade sådana och verkliga dockkläder som bildar en installation. Torstensdotter berättar att hon syr kläder till sin docka, att det är ett annat sätt att uttrycka sig på än med teckning. Det finns en hög grad av konstnärlig egensinnighet över denna utställning som visas fram till 2 mars.

Regionalt Designcentrum

Sex konstnärer har samarbetat med studenter på Sportteknologiutbildningen vid Mittuniversitetet i ett projekt som går ut på att visa konkurrensfördelarna med 3D-printing eller Additiv tillverkning. Lager för lager byggs upp till ett fysiskt objekt utifrån en digital modell. Det finns en tydlig strävan efter att testa den nya tekniken hos flera konstnärer. Mest lyckat rent estetiskt är kanske Aino Näslunds klonade mumsmums, eller smumsmum i blått och svart. MalinMatilda Allberg är inne på ett existentiellt och organiskt spår med maskrosor som växer ur en titanhjärna. Mest iögonfallande är Christer Widegrens ljudskulptur med droppsystem som refererar till kampen om rent vatten. Utställningen visas i designcentrums skyltfönster fram till 27 mars.