Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julio vet hur man förebygger skador hos idrottsstjärnorna

/
  • Julio Tous Fajardo är specialist på styrketräning och har hjälpt en rad tennisspelare med Rafael Nadal och Carlos Moya i spetsen och dessutom har han jobbat för bland andra  FC Barcelona. I går gav han östersundarna en chans att ta del av hans insikter.

Trasiga baksidor – ett klassiskt fotbollsproblem. Men enligt doktor Julio Tous Fajardo borde hamstringsskadorna höra till en svunnen tid. Borde ...
– Men det är väldigt svårt att få ut vetenskapliga framsteg på fältet, säger spanjoren under sitt besök i Östersund.

Annons
Stjärnspäckade FC Barcelona med Ronaldinho i toppform och Sampdoria i italienska Serie A.
Rafael Nadal, världsetta i tennis, och Carlos Moya, tidigare världsetta i tennis.
Där har ni några som tagit hjälp av Julio Tous Fajardo när det gäller styrketräning.
I går var det östersundarna som fick chansen att ta del av hans specialkunskap när han höll ett föredrag om styrketräning i allmänhet och styrketräning för fotbollsspelare i synnerhet.
Och han började med att ganska hårdnackat döma ut den styrketräning som traditionellt bedrivs av fotbollslag på proffsnivå.
– På gymmet gör man övningar som inte har några likheter med det som händer på en fotbollsplan, säger Julio och stolpar upp skillnaderna mellan träning och match:
Man styrketränar i en stabil bilateral position (med båda benen eller båda armarna samtidigt) medan allt som händer på en plan är oregelbundet och instabilt.
På träning vet alla vad som ska hända, i match är ingenting förutsägbart.
Rörelserna på gymmet är enkelriktade, på planen ändras rörelseriktningen hela tiden.
Under träningen utsätts man aldrig för kravet att fatta snabba beslut.
Fotbollslag tränar kondition, nästan alla rörelser på planen är styrkekrävande.
– Med en mer anpassad träning blir man starkare och bättre på en rad punkter: att springa, hoppa, ändra riktning, bromsa in, allt.
Och, framför allt, rätt styrketräning förebygger skador. Det var med det uppdraget i fokus som Julio 2004 tog sig an FC Barcelona – men han mottogs knappast med öppna armar av spelarna.
– De stora stjärnorna hatade att gå till gymmet och om jag ställde för höga krav så vägrade de.
– För att de inte skulle ledsna konstruerade jag program som aldrig var längre än 25–30 minuter, och det räcker för att få väldigt bra resultat.
Övningarna innehöll enligt Julios teorier många okända, föränderliga, instabila och unilaterala (ett ben i taget) moment. "Var kreativ" predikar han.
Ytterligare en viktig punkt:
– Fotbollsspelare ska inte styrketräna så att de blir trötta. Om man kör ett set med många repetitioner så att man är helt slut, då blir resten av passet en träning i att prestera på kanske 60 procent av sin kapacitet. Om man gör fyra till sju repetitioner med hög intensitet tränar man istället upp sin förmåga att maxprestera, det är vad man har nytta av på en fotbollsplan, säger Julio.
Efter att ha drillat FC Barcelona i ett år fick Julio bra resultat när det gäller den allmänna styrkan, balansen i styrka mellan de olika kroppshalvorna. När det gäller just bristningar i baksidor av lår var resultaten så bra att han inte längre tycker att de borde vara något större problem för proffsklubbar.
– Nej faktiskt inte. Inte om de tränar rätt.
Men hur gick det då, fortsatte Barca använda dina metoder efter 2004?
– Nej. Men de fick fem svåra skador på en gång och då vet jag att de köpte in den utrustning jag hade använt ... men efter vad jag hört är det ingen som vet hur de ska användas, säger Julio med ett snett flin.
Hur var det han sa inledningsvis – det är väldigt svårt att få ut vetenskapliga framsteg på fältet.
JFör att de inte skulle ledsna konstruerade jag program som aldrig var längre än 25–30 minuter, och det räcker för att få väldigt bra resultat.
Julio Tous Fajardo om uppdraget i stjärnlaget FC Barcelona

Mer läsning

Annons