Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julhandeln har flyttat till nätet

/
  • ”Varje morgon har vi 20–25 stycken fulla ”burar” med paket och stora vadderade brev”, säger Hans Bergander, utdelningschef.Foto: Henrik Flygare
  • ”Det har blivit mer paket och stora brev överlag, men nu vid jul märks det ännu tydligare, säger Hans Bergander.

Julhandeln tar steget från gator och köpcentrum och in i hemmen via datorn. Allt fler svenskar fixar klapparna på distans, och posten har fått skaffa större fordon för att få plats med dem på utdelningsrundan.

Annons

I postens lokaler uppe på Stadsdel Norr börjar paketskörden växa. Varje morgon kommer en lastbil lastad full med paket, som fyller cirka 20–25 vagnar. Och på eftermiddagen kommer nästa laddning, dock inte lika stor.

Det är svenskarnas köpvanor som ger effekt, för i år kommer cirka två miljoner svenskar köpa julkapparna hemifrån, via dator eller postorder. Och köpesumman uppgår totalt till nästan 2,5 miljarder kronor. Detta enligt en undersökning som posten låtit utföra.

Hela 26 procent av svenskarna över 15 år uppger i undersökningen att de tänker handla klappar på nätet.

Hans Bergander är utdelningschef på vid postkontoret och på volymerna har han märkt att svenskarna överlag verkar köpa mer grejer som skickas via posten.

– Men nu kring jul är det ännu mer tydligt. Paketen toppar denna vecka och stora brev toppar nästa vecka, säger Hans.

Även om det inte går att se vad alla försändelser innehåller går det att se en viss trend.

– Det är mycket elektronik- och dataprylar, säger han.

Och ser man till den undersökning som posten gjort är det böcker som toppar köpen i distanshandeln, följt av hemelektronik, skivor, dataspel och kläder.

För de som är rädda om sina klappar är paket ett säkrare val, säger Hans Bergander.

– Paketen är försäkrade upp till 50 000 kronor, men vadderade kuvert är det ingen försäkring alls på. Så det gäller att bedöma vad det är värt.

Trenden med fler stora brev och paket hos posten har till och med inneburit att de har fått se över sin fordonspark. Det blir för trångt på brevbärarnas cyklar.

– De senaste åren har cyklarna därför mer och mer ersatts med fordon, säger Hans Bergander och pekar på tre cyklar som står kvar bland rader av el- och bensindrivna små fordon med rejälare packutrymmen.

Mer läsning

Annons