Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

JP Vinds Moskogensnurror har blivit högre

Den 8 oktober tänker vindkraftbolaget JP Vind lämna in sin ansökan om tillstånd för en vindpark i Moskogen, söder om Järpen. Men motståndet bland boende och turistföretagare i området har inte bedarrat, speciellt som vindsnurrorna nu har blivit högre.

Tidigare var de planerade 48 snurrorna 150 meter höga. Nu har de vuxit 40 meter till och blivit 190 meter.

Annons

Förklaringen gavs på torsdagens samrådsmöte i Järpen; teknikutvecklingen går framåt så snabbt och för att slippa genomgå den omständiga tillståndsproceduren en gång till söker man för högre snurror, med högre effektivitet. Miljöprövningsdelegationens önskemål har också tagits med i beräkningen, enligt JP Vinds vd Anders Jönsson.

– Vi söker på 190 meter, det är tre år kvar innan bygge och de vill ha maxhöjder, förklarade han.

Nyheten om de högre snurrorna gladde inte de övervägande kritiska Hållandsborna och andra berörda i auditoriet. De ansåg att detta gjorde alla tidigare utredningar inaktuella, inte minst inverkan på flygtrafiken till närliggande Molanda flygfält och det högintensiva, blinkande vita ljus som krävs på snurrorna i parkens ytterkanter.

I kommunens översiktsplan heter det att exploatören ska använda bästa kända teknik för belysningen. Med det menas belysning som tänds bara när flygtyg närmar sig parken. Sådan teknik finns men har ännu inte använts i Sverige.

– Det här var en viktig fråga, sade kommunens miljöchef Olle Wallgren

Mikael Sundman, som från sitt hem i Hålland har utsikt över vindparksområdet, ville veta:

– Om den nya tekniken inte är tillgänglig, kommer ni ändå att bygga parken?

Svaret blev ja.

Flera undrade vad kommunen ansåg om de högre snurrorna, eftersom kommunens beslut att anta vindkraftplanen togs innan höjningen.

Olle Wallgren förklarade att kommunen hade veto och således kunde stoppa parken.

– Vi kan säga nej och behöver inte ge någon motivation, sade Wallgren.

Rent praktiskt är parken, om den blir av, ett gigantiskt byggprojekt. För att frakta upp byggmaterialet krävs 12 000 lastbilstransporter, en siffra som imponerade på åhörarna. Investeringen är på två miljarder kronor.