Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

JP Vind förbereder Moskogenansökan

Jämfört med tidigare stormiga sammandrabbningar var JP Vinds informationsmöte om Moskogenprojektet i Järpen i tisdags kväll lugnt och städat.

Därmed inte sagt att motståndet mot planerna har ebbat ut. Kritikerna var där och lyssnade till varje ord som sades.

Annons

Åre kommun antog sin vindkraftplan förra veckan och för JP Vind innebär det full fart framåt med planerna på en större vindpark i Moskogen söder om Järpen. Nästa steg är en tillståndsansökan om att få bygga parken. Tisdagens möte var en del i den processen. Enligt moderator Marianne Wanger skulle det nu handla om fakta och information om projektet, inte den politiska process som förevarit.

JP Vinds VD Anders Jönsson inledde och visade med kartor hur projektet blivit mindre, detta av hänsyn till motstående intressen, i klartext: Molanda flygfält och höga naturvärden.

– Tio snurror har projekterats bort, sade Jönsson.

Det handlar nu om 48 snurror på 150 meter vardera, en investering som även i sin nerbantade form väntas uppgå till två miljarder kronor.

Jönsson räknar med att ha en ansökan klar att skicka in till länsstyrelsens miljöprövningsdelegation i december. Därefter ligger beslutet hos länsstyrelsen.

Dock har kommunen vetorätt och kan alltså opponera sig mot ansökan, vilket Jönsson påpekade när frågan kom upp vilken form av varningsbelysning snurrorna ska ha.

Närheten till Molanda flygfält har gjort detta till en känslig fråga och JP Vind tittar därför på ett system där varningslampor tänds bara när flygtrafik närmar sig. Sådan teknik används utomlands, exempelvis i Norge, men är fortfarande inte godkänd i Sverige, vilket påpekades från motståndarsidan.

– Vad gör ni om den inte godkänns, ville man veta.

– Då får vi jobba på att ändra på det, blev Jönssons svar.

Just nu är man i avslutningsfasen av miljökonsekvensbeskrivningen, som är en viktig del av ansökan. Där återstår delar av den kontroversiella örninventeringen, som väntas bli klar i juli.

Parallellt med vindparksdelen sköter Jämtkraft ansökan för den nya kraftledning som behöver dras för att transportera elen från vindparken till närmaste kraftstation, antingen Järpströmmen eller Sällsjö. Det luftledningsförslag genom Slagsån/Undersåker som väckte sådan bestörtning bland boende vid ett tidigare samrådsmöte är nu borta och Jämtkrafts Björn Olofsson presenterade istället tre nya alternativ.

Två av dem, Östra och Norra stråken, går till Järpströmmen, det tredje, Södra stråket, till Sällsjö. Det Olofsson talade klart varmast för var det Norra stråket, där man lagt den känsliga delen av ledningen från Molanda till E14 vid Svensta under marken.