Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jönsson lyser upp schlagerstjärnorna

/
  • Foto: Jan Andersson
  • Jönsson är en av Melodifestivalen och Christer Björkmans nyckelpersoner.Foto: Jan Andersson
  • Det är här inne det händer i kväll. Fjällräven arena i Örnsköldsvik skiftar färg hela tiden. Fredrik förklarar att han ser rytmerna som ljusrörelser snarare än musik.Foto: Jan Andersson
  • Fredrik Jönsson har nått dit han är i dag tack vare sitt enorma teknikintresse. I år jobbar hans gäng för första gången med HD-tv och högre bildupplösning.Foto: Jan Andersson
  • Linda Pritchard har körat bakom artister som Celine Dion och Velvet samt koreograferat för Ace of Base. Nu står hon själv i rampljuset.
  • Fredrik Jönsson från Frösön är en av nyckelpersonerna för Melodifestivalen. Tillsammans med självaste festivalpappan Christer Björkman bestämmer de hur varje låt ska ljussättas. Han förklarar hur viktigt det är med ljuset: ”Jag ska förmedla en känsla, men blir den känslan fel så kan tittarna tycka att det är en dålig låt fastän det inte är det”, säger han.
  • ”Vi skulle kunna skjuta upp en rymdraket här”, säger Fredrik om sin mobila arbetsplats. Under sig har han tolv personer som alla har olika ansvarsområden. Det finns lampor precis överallt, till och med i taket.
  • Joker i kväll: Salem Al Fakir.
  • Det är här inne det händer i kväll. Fjällräven arena i Örnsköldsvik skiftar färg hela tiden. Fredrik förklarar att han ser rytmerna som ljusrörelser snarare än musik.
  • Jessica Andersson vann Melodifestivalen för några år sedan tillsammans med Magnus Bäckman i gruppen Fame.
  • Linda Pritchard och hennes dansare med låten ”You’re making me hot-hot-hot”.
  • För Anders Ekborg är det Melodifestivalspremiär med låten ”The Saviour”.
  • Håkan Bäckmans texter handlar om vardagsrealism och tillbakablickar på 90-talets tonårsliv.
  • Åt hårdrockarna i bandet Pain of Salvation har Fredrik fixat en känsla av ökenljus.
  • Flickidolen Ola vann Körslaget förra året.

Sveriges artistelit är just nu samlad i Örnsköldsvik, men utan ljusdesignern Fredrik Jönsson, från Frösön, blir det knappast någon Melodifestival i kväll. LT fick förmånen att följa med den oumbärlige Jönsson en helt vanlig dag på jobbet.

Annons

”Alla bort från scenen utom Jönsson”, ”Jönsson, var är du, kom”, ”Jag upprepar: Vi vill bara ha Jönsson på scenen just nu”. Det är så det låter på Fjällräven arena i Örnsköldsvik i helgen.

Alla skriker de efter Fredrik Jönsson, som knappt har sovit en blund sedan i onsdags. Men han borde vara van, det här blir den 16:e Melodifestivalen som han jobbar med ljuset och den nionde som han huvudansvaret över det. Det innebär också att han är ansvarig för ström som skulle räcka till 53 villor, 150 rörliga lampor och tio mil elkabel som sammanlagt väger 23 ton. Lite nördfakta om någon är intresserad.

– Ja, ni ser, vi skulle kunna skjuta upp en rymdraket här, säger Fredrik och pekar på den avancerade, mobila teknikutrustningen längst bak i lokalen.

Ola har precis repat sin låt, snart är det dags för Jessica Andersson. För tillfället är det Linda Pritchard som kör sin låt ”You’re making me hot-hot-hot”. Tillsammans med dansarna blir de ett helt gäng med en hyfsat stor scenshow. Då kan det enligt Fredrik vara lite tricksigt att få ljuset rätt.

– Min uppgift är att få folk att se snygga ut i alla vinklar. Jag jobbar mycket med kontraster, svart och vitt. Gråskalor gillar jag inte, säger Fredrik, som genom åren har gjort sig känd för två saker: Sina bestämda åsikter och sina buskiga ögonbryn. De sistnämnda har till och med fått ge namn åt hans företag, Eyebrow design AB.

– Att jobba med Melodifestivalen är jätteroligt, men också fruktansvärt jobbigt. Vi måste överträffa oss själva varje år, men har samma budget att röra oss med, säger Fredrik, som tillsammans med självaste festivalpappan Christer Björkman noga diskuterar igenom och experimenterar hur varje låt ska ljussättas. I år ville till exempel bandet Pain of Salvation med bidraget ”Roast sait” förmedla en ökenkänsla från scenen.

– Det låter helflummigt, och det är det också. Ni skulle bara ana vilka önskemål vissa har. Man får filtrera mycket, för alla kan ju inte ha bomber på scenen, säger Fredrik och skrattar.

Själv är han inte så intresserad av vare sig själva musikfesten eller låtarna, det är mest jobbigt att ha melodierna på hjärnan dygnet runt, säger han. Men det skulle nog vara svårt att arbeta som ljustekniker utan att vara det minsta musikalisk. Fredrik förklarar att han ser rytmerna som ljusrörelser snarare än musik. Hans jobb ska inte synas, det ska verka i det dolda.

– Jag ska förmedla en känsla, men blir den känslan fel, ljuset kanske inte överensstämmer med artistens kläder till exempel, så kan tittarna tycka att det är en dålig låt fastän det inte är det.

Fredrik Jönsson är uppvuxen på Hornsgatan på Frösön. Redan som barn var han intresserad av ljus och målade sin första glödlampa med röd vattenfärg. Den exploderade, men Fredrik fick blodad tand. Tänk vad mycket man kunde göra med olika färg- och ljussättningar.

På gymnasiet, då han gick fyraårig teknisk linje på Wargentinsskolan, skrev han ett brev till Sveriges television och frågade om han kunde få praktisera hos ljusteknikerna. Det fick han. Och eftersom han hade ett sådant brinnande intresse och sådan teknisk sakkunskap kom han dessutom att bli till nytta.

– De upptäckte att de kunde ha användning av mig. Jag visste ju vad allt hette och kunde hämta saker och springa ärenden.

Fredrik tog studenten, gjorde lumpen och fick jobb – på sin forna praktikplats Svt. Som 20-åring fick han fast anställning och var då en av Sveriges yngsta ljustekniker. Han har jobbat med allt från tunga sportevenemang och teateruppsättningar till tv-program som Rederiet, Jakobs stege och Caravan. Flera världsstjärnor har blivit snyggare med Fredriks ljussättning, däribland Tina Turner och Rod Stewart. Även Storsjöyran har fått besök av Fredrik, men det var ett tag sedan han var i Östersund nu.

– Jag har ingen skola i ryggen utan har gått den långa vägen och lärt mig hantverket av proffsen.

Efter att Fredrik fick barn har han försökt byta inriktning så att han inte behöver vara borta så många dygn i sträck. Under hösten blir det mycket tv-galor.

– Men Melodifestivalen vill jag göra, det är så pass stort och roligt. Under finalen i Globen är trycket helt enormt, då får jag ståpäls, säger han.

Mer läsning

Annons