Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Johan Mikael Molin

/

Flygkaptenen Johan Mikael Molin somnade in den 4 januari efter en lång sjukdomstid. Han vårdades på äldreboendet Lötsjögården, Sundbyberg.

Annons

Han fyllde 80 år i november 2009.

Mik, som han kallade sig, föddes i Orrviken i det då nyuppförda huset, den så kallade Orrviksbua. Föräldrar var förre handlanden Olof Molin och hans maka Anna, född Hedin. Mik var yngst av fyra syskon. Jo-Mik fick han heta under uppväxttiden och i skolan. Han var en lugn och vetgirig gosse och skolarbetet klarade han väldigt bra.

År 1941 flyttade familjen till Åsmundgården i Lit. Där fortsatte Jo-Mik i Hölje skola. Efter konfirmationen hjälpte han till med olika sysslor.

Han kom in vid Flygförvaltningens verkstadsskola i Västerås. Förutom skolarbetet ägnade han sig åt segelflygning.

Hösten 1950 gjorde han sin värnplikt vid F 4. Året därpå kom han in som fältflygareelev vid Hägernäs i Stockholm. Sedan följde flygutbildning vid F 5 i Ljungbyhed. Han tog examen hösten 1952 och kom sedan till F 8 Barkarby för flygslagsutbildning. Första flygplanet var J 28 Vampire. Under inskolningen kom han under en övning in i moln och flygplanet gick i spinn. Han beordrades att hoppa. Fallskärmen fungerade som den skulle och han landade oskadd.

Mik flyttade senare till F 11 i Nyköping, där flög han S 29 Tunnan, Saab S 18. Han var den siste i Sverige som blev influgen på det gamla bombplanet B3.

År 1958 blev han uttagen till FN:s flygverksamhet i Libanonkrisen med Beirut som stationeringsort.

Han slutade vid flygvapnet 1960 för en anställning vid Linjeflyg som styrman. Efter fyra år i företaget började han vid danska Internord där han i huvudsak flög DC 7:or. Från 1968-72 flög han för Arco på Bermudas.

Äventyren utmanade honom. Under Biafrakrisen flög han hjälpsändningar till stridsområdet, med bas på ön Sao Tomé. På grund av Nigerias jaktflyg kunde inte flygning ske på dagen utan endast i mörker. Landningsbanan var ett enkelt stråk som upplystes av lyktor som var tända endast tio minuter vid beräknad landning. Kom man för av någon anledning försent fick man återvända till basen.

Mik var även en period nere i Kongo där han flög DC 3. Han har även bott i Bryssel en kort tid där han flög för TEA. Han flög även för Nigerian Airways en period och då bodde han i London.

År 1977 flyttade Mik till Casablanca för att flyga för Royal Air Maroc. Turerna gick bland annat till de arabiska staterna, Paris, Rio och USA. I huvudsak flög han Boeing 707. Han bodde inte långt från den plats där filmen ”Casablanca” med Ingrid Bergman spelades in.

Efter åren i Marocko återvände han till Sverige. 1984 flög han för några mindre flygbolag. Under en period var han flygchef.

Mik slutade som pilot 1991. Därefter arbetade han som administratör för flygbolaget IBA fram till 2005. Därefter började hälsan svika.

Mikael sörjs av systern Ingrid samt bröderna Georg och Sven med familjer. Begravningsaktern skedde i St Ansgars kapell den 11 februari. Ett äventyrligt liv har slocknat.

Broder Georg

Mer läsning

Annons