Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Johan bygger om diktatorns bil

Ett av de mer ovanliga och häftiga inslagen på årets Motormässa är den bil som Johan Andersson i Lit byggt om de senaste månaderna.
– Det är en Auburn 35:a som tillhört Robert Mugabes familj i Zimbabwe, säger Johan.

Annons

En Auburn Rumble seat convertible från 1935 står just nu i garaget hemma hos bilbyggaren Johan Andersson i Lit.

Och det är bråttom att få den klar. Bilen är ett av dragplåstren på helgens Motormässa på Frösö park (gamla F4).

Den hamnade i Sverige för tio år sedan efter att ha stått i Belgien under en lång tid. Och innan dess så tros bilen ha varit direktionsvagn åt – president Robert Mugabes familj i Zimbabwe.

– Det är mycket som tyder på det. Vi håller på och försöker ta reda på mer om den, säger Johan Andersson.

Auburnen hamnade hos honom i januari och sedan dess har Johan renoverat bilen ner till chassit. Axlar och växellåda, topplock. Allt har fått en komplett genomgång.

Oavsett om bilen har tillhört Mugabe eller inte så är Auburnen en underbar uppenbarelse.

Det är en tvåsitsig cabriolet med extra säten i bakluckan. Ungefär som Kalle Ankas röda bil. Framtill sitter en monstruöst stor grill och bilen har "suicide doors" – dörrar som öppnas åt andra hållet. Under huven sitter en rak sexcylindrig Lycomingmotor.

– Auburn är en riktig fin bil. På 1930-talet var det tre märken som var riktiga lyxbilar i USA. Dusenberg, Cord och så Auburn, säger Johan Andersson.

Lackningen är en historia för sig. I original var Auburnen gul. Men Johan har först målat bilen i smaragdgrönt for att sedan lägga ett tunt lager svart ovanpå. Därefter har han sandpapprat fram lite av det gröna. Något som ger en fantastisk falsk patina.

Johan kommer också visa upp ett riktigt specialbygge på Motormässan. Det är ett chassi från en Chrevrolet S-10 årsmodell 1995 som utrustats med en framdel från en Mercury 1939 och en hytt från en Opel Blitz 1956 (!).

– Det är en riktig kustom. Kustom med K, säger Johan Andersson nöjt.