Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jobben kvar i Östersund

I dag bekräftade Milko affären. Dotterbolaget Fjällbrynt AB säljs till Foodmark Sweden. Anställda på Fjällbrynt uttrycker en lättnad över att affären är i hamn och att de har fått en ny arbetsgivare.

Annons

I början av november kunde LT avslöja att Foodmark Sweden förhandlade med Milko om att få köpa anrika Fjällbrynt. I dag bekräftade de båda parterna att affären är avslutad. Därmed blir Fjällbrynt en del av den norska koncernen Agra som delvis ägs av livsmedelsjätten Unilever.

Produktionen av Fjällbrynts olika produkter, främst messmör och mjukost, kommer även i framtiden att ske vid Milkos fabrik i Östersund. De 20 anställda kommer att jobba som de har gjort tidigare med skillnaden att Foodmark Sweden nu är deras arbetsgivare.

Milko säljer Fjällbrynt främst av två anledningar. För det första behöver mejerikoncernen få in pengar för att göra nödvändiga satsningar och investeringar i den övriga verksamheten.

– Vi gör det här i grunden för att höja avräkningspriset och bli konkurrenskraftiga på lång sikt, säger Milkos vd Göran Henriksson.

Den andra anledningen är att Milko inte på egen hand haft möjlighet att få tillräcklig fart på försäljningen av Fjällbrynts produkter.

– Foodmark öppnar dörrar till nya marknader. Dörrar som Milko inte kunnat öppna, säger Göran Henriksson.

Hur mycket Foodmark Sweden har fått betala för att ta över Fjällbrynt är hemligt men vd Peter Sandgren säger att det var allt eller inget som gällde.

– Vi var här för två år sedan och fick beskedet att Milko ville sälja 49 procent av Fjällbrynt. Då tackade vi för kaffet och åkte hem.

Nu när allt är klart säger Peter Sandgren att Foodmark Sweden tänker satsa rejält på att öka försäljningen av Fjällbrynts produkter i Sverige.

– Vår ambition är att öka försäljningen inom ostkategorin och dubbla volymen inom några år.

Förhandlingarna om att sälja Fjällbrynt har pågått under en lång tid. Den personal som LT talar med när köpet har blivit offentligt är lättade över att de nu vet hur företaget ska drivas framöver.

– Visst har det varit jobbigt att inte veta. Nu vet vi att vi får behålla jobben och fortsätta, säger Birgitta Lindström som arbetat i produktionen 34 år.

Hennes kollega Sven-Åke Palmqvist tycker också att det har varit oroligt en tid men känner sig nöjd med den nya arbetsgivaren.

– Nu kanske det blir lite satsningar på bolaget, säger han och hoppas att Foodmark Sweden ska lyckas öka försäljningen av Fjällbrynts produkter.