Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

JO granskar ARN efter kritik mot handläggning

Justitieombudsmannen inleder en utredning mot Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sedan en man i Härjedalen gjort en anmälan.

Annons

Efter att en man i Härjedalen gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, inleder nu JO en utredning. Mannen hade köpt två begagnade bilar som han blev tvungen att reparera för 80 000 kronor. Företaget som sålt bilarna betalde ingenting trots att de sålts med en 3-månadersgaranti. Den första mars 2009 gjorde mannen en anmälan till ARN. Efter mycket jobb med att skicka bilder, papper och kvitton fick mannen 19 månader efter anmälan ett avvisande av ärendet från ARN.

ARN skriver att " för att kunna göra en fullständig bedömning av ärendet krävs det ett relativt omfattande utredningsarbete, vilket enligt nämndens mening även innefattar att åtminstone parterna hörs muntligen. Då en sådan utredning inte kan göras inom ramen för nämndens verksamhet är ärendet inte lämpat för nämndens prövning".

Mannen är mycket besviken på ARN och ifrågasätter nämndens syfte där fem handläggare tog 19 månader på sig att komma fram till att avvisa ärendet.