Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

JO-anmäler Försäkringskassan

Byråkratin för att få rätt till sjukpenning blev till sist bara för mycket för en kvinna i västra Jämtland.

Nu anmäler hon Försäkringskassan och dess handläggare till JO.

Annons

– Försäkringskassan behandlar mig som boskap, men boskap har det bättre, de har en lagstadgad rätt att få mat för dagen, det har tydligen inte jag eftersom jag har varit utan pengar sedan april, skriver hon i anmälan.

Allt började i slutet av maj månad när kvinnan studerade på 25 procent med studiemedel och var sjukskriven på 75 procent.

En dag ringer handläggaren från Försäkringskassan och talar om att sista sjukskrivningsperioden inte blev godkänd. De kommer då överens om att kvinnan ska skicka en ny sjukanmälan.

Men handlingarna från Försäkringskassan dröjer, kvinnan får stöta på flera gånger innan de kommer och då har det redan gått närmare 1,5 månad. När sedan Försäkringskassan får den nya sjukanmälan, kommer beskedet att utredningen kan ta upp till 30 dagar.

Efter ytterligare en månad kommer ett meddelande från Försäkringskassan att handlingarna måste kompletteras. Kvinnan gör det samma dag och skickar iväg dem.

Det har gått tre månader sedan första sjukanmälan skickades in och nu kommer ytterligare ett besked från Försäkringskassan, de börjar utreda kvinnans inkomstgrundande sjukpenning och de har begärt journal från hennes avdelning på sjukhuset.

Under tiden som detta pågår skulle kvinnan ha anmält sig till Arbetsförmedlingen, vilket hon också gjorde. Men hon kom fyra dagar för sent visar det sig.

Det gjorde att Försäkringskassan överväger att inte ens bevilja henne rätten att ansöka om sjukpenning.

Då bryter hon ihop totalt. Hon träffar kuratorn på sjukhuset, hon har självmordstankar, ångest, värk som försämras på grund av stressen och oförmågan att få någon respons från Försäkringskassan.

På grund av att hon känner sig fruktansvärt irriterad och ledsen över att bli totalt ignorerad av handläggarna som dragit ut på ärendet i evigheter, som hon uttrycker det, görs nu denna anmälan till JO, Justitieombudsmannen.

”Det här har också gjort att jag är livrädd för att öppna nästa brev från Försäkringskassan”.

Annons