Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Järnvägsrapporter avslöjar allvarliga händelser

I Bräcke kör två tåg mot varandra.

I Strömsund läcker svavelsyra ut efter att ett tåg spårat ur.

LT har granskat händelser kring järnvägen i länet.

Annons

Att åka tåg är det säkraste sättet att färdas genom vårt land. Det är den bestämda uppfattningen av flera personer som arbetar eller forskar om järnväg och tåg på något sätt. Tåg är säkrare än att resa med bil.

Men precis som på väg så inträffar också, trots allt, händelser längs järnväg som inte borde ha skett.

På kort tid har det svenska folket blivit medvetna om flera händelser på och kring järnvägsnätet i Sverige. Bara i Jämtland har vi flera händelser: Banvallen i Stora Helvetet som är instabil och en järnvägssträcka mellan Hoting och Forsmo som är så pass dålig att hastigheten har fått sänkas från 70 till 40 kilometer i timmen.

I Sverige finns flera tusen kilometer järnväg, 16 500, och ett stort antal tunnlar, broar och vägkorsningar. Vissa sträckor belastas mer av godståg än av persontåg och på andra är det tvärtom.

Ett utdrag från Transportstyrelsens händelseregister visar att från januari 2009 till januari 2014 inträffade totalt 33 olika händelser i Jämtland. Länstidningen har tittat närmare på dessa.

Händelsebeskrivning från 2011: "Tåg 9281 har spårat ur i Grötingen med fem till sex vagnar. Tåget var lastat med pappersbalar. En del räls är uppriven och vagnarna ligger utspridda. Nio vagnar spårade ur varav sju lade sig på sidan och två stod upprätt. Uppskattningsvis 200 meter räls revs upp".

Av de 33 händelser som Länstidningen har fått tagit del av var tio av dem dödsfall och nästan alla var självmord. I Jämtland har de senaste fem åren även skett sex plankorsningsolyckor. En plankorsningsolycka är en krock mellan ett tåg och ett annat fordon, bil, lastbil, vid en järnvägsövergång.

Varför inträffar olyckor?

– Det finns många orsaker till det. Korsande vägtrafik, djur i våra skogar. Ett vanligt tillbud är plankorsningsolyckor, säger Stefan Jonsson, chef vid mittregionens underhållsavdelning på Trafikverket.

Handlar det inte om att det satsas för lite pengar på järnvägen då?

– Det är inte bara en fråga om pengar, det är människors förhållande till säkerhet. Vi sätter säkerheten främst, säger Stefan Jonsson.

Han tar exempel om spårspring. Folk som genar över spåren eller som klipper upp staket som sättas upp, för att ta sig igenom.

– Reglerna kring säkerhet har skärpts, vi arbetar ständigt med förbättringar. Jag vill hävda att vårt säkerhetsarbete är väldigt bra. Men naturligtvis kan vi alltid bli bättre säger han.