Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsprojektet spårade ur – 35 miljoner kronor senare

/
  • Stig Göransson, c, var kommunalråd  i Berg i slutet av 1990-talet och  i början av 2000-talet och en av de drivande i stickspårsprojektet. Han tycker inte att spåren är en flopp.Foto: Lennart Mattsson
  • År 2002 invigdes stickspåren under stor pompa och ståt. Men järnvägsprojektet blev inte den succé som initiativtagarna hoppats på. I dag används spåret  i Skanderåsen då och då. Rälsen  i Svenstavik har aldrig använts. Foto: Håkan Luthman
  • I dag är stickspåret som korsar E45 i Skanderåsen överasfalterat. Men varningssignalerna och bommarna finns        kvar – och de kommer att få vara kvar även i fortsättningen. Kommunen hoppas fortfarande att spåren ska användas. Foto: Sandra Högman

Berg satsade miljontals kronor på stickspåren i Svenstavik och Skanderåsen, men delar av banorna har aldrig använts. Bygget kom dessutom att kosta skattebetalarna 14 miljoner mer än beräknat.
I dag är rälsen delvis bortriven och överasfalterad. Kvar finns bara en järnvägssignal som varnar för – ingenting.

Annons

För ganska precis tio år sedan, i oktober 1998, beslutade kommunstyrelsen i Berg att söka statliga pengar för ett 4,7 kilometer långt stickspår i Skanderåsen och Svenstavik.

– Med satsningen på stickspåren hoppas vi att våra industriområden ska bli ännu attraktivare. Detta är en mycket viktig satsning för hela kommunen, sa det dåvarande oppositionsrådet Örian Görhagen, s, till LT i maj 1999.

Som skäl för bygget angav den politiska ledningen att företagen bett kommunen bygga stickspåren. Främst var spåren viktiga för ACB Laminat.

– Det fanns klara ekonomiska fördelar för oss att bygga stick- spåren, säger företagets dåvarande vd Alf Classon.

Men stickspåren blev inte lika attraktiva som kommunen och företagarna hoppats på. I dag, tio år senare, har ACB Laminat fortfarande aldrig använt stickspåren som leder till deras två fabriker.

Varför det blev en flopp finns det delade meningar om. Enligt Alf Classon användes aldrig spåren eftersom en utlovad upprustning av Inlandsbanan aldrig blev av.

– Inlandsbanan klarar inte av att frakta tunga industrilaster fortare än 30 kilometer i timmen. Satsningen på stickspåren var rätt, men det blev fel när Inlandsbanan inte rustades upp som lovat, säger Alf Classon.

Men det är inte bara det faktum att ACB Laminat aldrig använt stickspåren som innebär att bygget blev ett fiasko. Slutnotan för bygget slutade dessutom på betydligt mer än vad som först var tänkt.

År 2000 beslutade kommunfullmäktige att fyra miljoner från kommunkassan skulle användas till bygget. Totalkostanden skulle landa på 21 miljoner kronor.

När bygget ett par år senare stod klart hade slutnotan landat på omkring 35 miljoner kronor. Elva av dem fick kommunen stå för. De resterande pengarna hämt-ades från statliga myndigheter, vilket betyder att hela stickspårsprojektet finansierades av skatte- betalarna. 35 miljoner kronor är samma summa som kommun- ledningen i dag räknar med att en ombyggnation av sjukhemmet i Svenstavik kommer att kosta.

Men att kontot för stickspårsbygget överskreds tycker centerpartisten Stig Göransson, som under den här perioden var kommunalråd i Bergs kommun, inte är anmärkningsvärt.

– Kostnaderna skenade i väg lite. Men det är inte alls ovanligt att det blir så i samband med investeringar i samma storlek som stickspåren, säger han.

Bland annat var det sprängarbeten, vägutbyggnader och ombyggnationer av ACB Laminats fabrik i Svenstavik som gjorde att projektet blev en kommunal miljonrullning. Dessutom köptes fel spårtyp in, vilket inte upptäcktes förrän rälsen var lagd. När felet upptäcktes fick allt rivas upp och göras om. Samtidigt erkänner Stig Göransson för LT att fel begick i samband med de ekonomiska besluten.

– När kommunfullmäktige beslutade om tilläggsanslag hade pengarna redan använts, säger han.

– Men det är löjligt att påstå att bygget skulle ha skadat kommunens ekonomi. Stickspåren har ingenting att göra med att Berg har det knapert i dag, fortsätter han.

Stig Göransson tycker inte att det går att jämföra utgifterna för stickspåren med det investeringsbehov som Bergs kommun står inför i dag.

– Det går inte att jämföra exempelvis förskolor som måste läggas ned med stickspåren, säger han.

Under projektets gång gransk-ade kommunrevisorerna kommunens sätt att hantera ärendet. Av revisionsrapporten framgår det att fullmäktige fördes bakom ljuset. Revisorerna slog också fast att Bergs kommun inte har tillräckligt med kompetens att driva projekt av samma omfattning som stickspårsbygget.

År 2002 invigdes det omtalade stickspåret. Sedan dess har ACB Laminat inte använt spåren en enda gång. Tre år senare plockade ACB Laminat bort delar av spåret inne på företagets fabriksområde i Skanderåsen. Det skedde i samband med en utbyggnad av lokalerna. Ett företag som däremot relativt flitigt använder spåren är Rödins Trävaru AB.

– Spåret var väl egentligen inte tänkt för oss, men vi har haft stor glädje av stickspåret. Vi använder det väl inte varje dag, men rätt ofta, säger företagets vd Gunnar Rödin.

Tidigare i år plockades, efter påtryckningar från Vägverket, rälsen som korsar E45:an i höjd med Skanderåsen bort och fylldes igen med asfalt. Kvar finns i dag bara varningssignalerna som blinkar dygnet runt samt järnvägsbommarna. På tidningarnas debattsidor och i skrivelser till kommunen har kommuninvånare och personer som passerar den före detta järnvägskorsningen uttryckt sin irritation över att järnvägsbommarna med tillhörande varningssignaler fortfarande står uppställda.

Elise Ryder Wikén, utredare vid kommunens närings- och utvecklingsavdelning, är den tjänsteman som har ansvaret för järnvägs-övergången.

– Jag har också irriterats över att lamporna står och blinkar. Och jag har undersökt om det går att stänga av signalerna eller täcka över dem med sopsäckar, säger hon.

Att täcka över varningslamporna med sopsäckar är inte tillåtet eftersom det anses vara en trafikrisk. Men att plocka ned övergången är relativt lätt, det skulle bara ta omkring två arbetsdagar, en- ligt Elise Ryder Wikén.

Men i dag finns inga planer på att ta bort bommarna och de blinkade signalerna – för än lever hoppet om stickspåren hos Bergs kommun.

– När verksamheten på kombiterminalen i Brunflo kommer i gång är det tänkt att Inlandsbanan ska trafikeras i större utsträckning och då kanske stickspåret i Skanderåsen kan användas igen, säger Elise Ryder Wikén.

Kommunen vill alltså inte plocka bort järnvägsövergången eftersom de tror att stickspåret som leder till ACB Laminats fabrik i Skanderåsen kan komma att användas längre fram. I så fall kommer asfalten att rivas upp och rälsen att läggas tillbaka, enligt Elise Ryder Wikén.

– Just nu måste vi avvakta vad ACB och Ikea säger.

Men att ACB Laminat någonsin kommer att använda järnvägs- spåren är inte troligt. Under nästa år lägger företaget ned sin verksamhet i Svenstavik. Och fabriken i Skanderåsen har hittat andra lösningar för sina transporter.

– För oss har det ingen betydelse om det finns ett stickspår till fabriken i Skanderåsen. Vi behöver inte järnväg ända fram. Det viktigaste är att kombiterminalen kommer i gång, säger ACB Laminats nuvarande vd Hans Ederwall.

Trots att stickspåren bara används lite då och då av ett enda företag kostar projektet Bergs kommun fortfarande tiotusentals kronor. Varje år betalar kommunen 30 000 kronor till Inlandsbanan AB för att de ska sköta om spåren.

Miljöpartisten Pietro Rödin har varit mot stickspårsbygget ända från början. Tillsammans med ett par övriga Bergspolitiker, däribland Olle Nord, Be, reserverade han sig mot i princip alla beslut som rörde stickspåren.

– Jag har varit tveksam hela tiden. Det här sköttes klantigt redan från början. I dag vet jag inte om jag ska skratta eller gråta när jag ser tillbaka på resultatet, säger han.

Men Stig Göransson tycker fortfarande inte att stickspåren är en flopp.

– Resultatet gick inte att förutspå. För ett par år sedan genomförde kommunen en personalutbildning som kostade mångmiljon belopp. Vad har den egentligen gett?

Mer läsning

Annons