Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jan Asplund: Ta upp problemet med kommunen

På landsbygden är 70 kilometer grundhastigheten. Därför är det som regel 70 utefter Opevägen. Eftersom det är en generell regel kan det vara svårt att ändra. Att se till att någon skottar bort snösträngen så att Teodor Flykt kan komma över till gång- och cykelvägen kanske kan gå att lösa.

Annons

Det menar Jan Asplund, trafikingenjör inom Östersunds kommun.

– Det är ofta olika maskiner som används för att ploga en väg respektive en gång- och cykelväg. Den som plogar sist har ansvaret att öppningar däremellan skottas. Vid utfarter är det fastighetsägaren som har ansvaret för snöröjningen, säger Jan Asplund.

Men eftersom det inte är någon övergång där Teodor Flykt passerar Opevägen så är det inte säkert att snövallen mellan vägarna tas bort genast.

– Det som kommunen är skyldiga att göra är att ta bort snösträngarna när vägarna skrapats, inte plogats. Ofta tas snösträngar bort ändå men det är ingen skyldighet. Det kan vara svårt att få till att det alltid finns någon där tills han ska över. Det kan ju snöa under tiden också. Om han har en assistent så kanske assistenten skulle kunna ha en spade och skotta så att han tar sig över, säger Jan Asplund.

Kia Flykt, Teodors mamma, försökte i fjol att skotta ett hål i snösträngen, men berättar att det var svårt eftersom snön är hård och packad.

– Ja, jag förstår att det här är ett problem som kan vara svårt att få till en lösning på, säger Jan Asplund.

Ett mittemellan-problem som strösträngen orsakar blir en sådan där mittemellan-historia som ofta landar i gränslandet mellan olika parters ansvarsområden.

Jan Asplunds råd till Kia och Teodor Flykt är att ta upp problemet med kommunen. Men Kia Flykt har berättat att hon försökt med just det under förra vintern, flera gånger, men utan att få några motiverade svar till varför ändringar inte går att göra eller några förslag på lösningar.

– Det måste gå att ta upp till diskussion mellan kommunen och de entreprenörer som sköter snöröjningen för att se om det går att lösa på något sätt. Att ha den dialogen är en möjlighet till att försöka lösa problemet, säger Jan Asplund.

Att Teodor Flykt tvingas åka permobil på Opevägen tycker han inte alls låter bra.

Att få till en generell hastighetssänkning tror Jan Asplund är svårare än att få till en lösning med skottningen.

– Alla vill att bilarna ska köra saktare förbi där de bor. Det är så många som berörs av en hastighetsändring, några gillar det andra tycker att det är dåligt. Det är svårt. Det största problemet är att bilister oftast kör för fort ändå.

– Som en ren upplysning, fast det inte direkt berör detta, är att det pågår en hastighetsöversyn inom kommunen. Det förs diskussioner kring detta i olika sammanhang nu. Jag vet också att det föreslås bli 60 på Opevägen, men det blir ju inte så stor skillnad om det blir så jämfört med dagens 70 kilometer i timmen, säger Jan Asplund.